
Profesjonsveiledning : fra praktisk virksomhet til teoretisk felt
Eva BjerkholtBjerkholt, Eva · Bok · Bokmål · utgitt 2017
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001290959 *00520230307153452.0 *007ta *008160418s2017 no ad er 000 0 nob *00905250nam a2200553 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-02-48288-6$qh.$cNkr 379.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920237875602201 *035 $a(FHS-KS)202725 *035 $a(NO-LaBS)10731227(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150182801 *035 $a(NO-OsBAS)150182801 *040 $aNO-OsBAS$bnob$dNO-OsNB$ekatreg *080 $a37.011 *080 $a371.13 *08204$a371.4$qNO-OsBAS$223/nor *0830 $a370$223 *0830 $a370.711$223/nor$qNoOU *0830 $a371.42$223$qNO-VoHVB *0830 $a379$223 *1001 $aBjerkholt, Eva$d1957-$0(NO-TrBIB)90133261$4aut$_25928100 *24510$aProfesjonsveiledning :$bfra praktisk virksomhet til teoretisk felt$cEva Bjerkholt *260 $aOslo$bCappelen Damm akademisk$c2017 *300 $a250 s.$bkol. ill.$c24 cm *336 $atext$btxt$2rdacontent *337 $aunmediated$bn$2rdamedia *338 $avolume$bnc$2rdacarrier *50500$tEt uryddig landskap.:$tUoversiktlig felt. --$tVeiledning som fellesbetegnelse. --$tVeiledning som uformelle og formaliserte samtaler. --$tFra yrkesfaglig veiledning til profesjonsveiledning --$tHistoriske røtter og paradigmer. --$tHistorisk gjennomgang. --$tFramveksten av pedagogisk veiledning i Norge. --$tparadigmeskifte i lærerutdanningens tilnærming til læring og veiledning. --$tFra kognitive til situerte perspektiver. -- Hovedperspektiver på forholdet mellom veiledere og veisøkere. --$tVesentlige aspekter i veiledning : refleksjon, danning og kritisk tenkning --$tVeiledning i lys av et sosiokulturelt og dialogisk perspektiv. --$tSosiokulturell tilnærming. --$tVygotskijs perspektiv på utvikling og læring. --$tEt dialogisk perspektiv. --$gEpilog *50510$tEt uryddig landskap. --$tHistoriske røtter og paradigmer. --$tVeiledning i lys av et sosiokulturelt og dialogisk perspektiv *520 $aDenne boka handler om veiledning som fagfelt og om veiledning som praktisk og teoretisk virksomhet. Hensikten med boka er å inspirere leseren til å studere veiledningsfeltets historiske og teoretiske utvikling. En slik innsikt kan hjelpe oss til å tolke og stille kritiske spørsmål til dagens veiledningslandskap. Profesjonsveiledning gir et teoretisk grunnlag basert på en vitenskapelig og empirisk tilnærming. Den skriver fram et sosiokulturelt Vygotskyinspirert perspektiv på veiledning der veiledning defineres som en dialogisk virksomhet som foregår i en historisk, kulturell og institusjonell sammenheng. Den sammenhengen veiledningen foregår i, er del av og konstituerer veiledningens form og innhold. I boka drøftes formaliserte og mer uformelle veiledningspraksiser, og betydningen av ulike tilnærminger til veiledning der flere kunnskapsformer og perspektiver kommer i spill framheves. Kunnskapsgrunnlaget i denne boka er basert på empiriske studier, historiske og teoretiske perspektiver. Boka er et dypdykk i veiledningsfeltet som har til hensikt å bidra til en undersøkende, forskende og kritisk granskende tilnærming. Den henvender seg til forskere, veilederutdannere og andre som er opptatt av veiledning som teoretisk og analytisk felt. ?Kombinasjonen av opprydding, historie og nyorientering gjør boka til et etterlengtet bidrag til norsk litteratur om veiledning." Karl Øyvind Jordell, Professor ved Institutt for pedagogikk, UiO *650 7$aLærerutdanning$0(NO-TrBIB)HUME27346$2humord$_231189100 *650 7$aOccupational Guidance$2psychit$_200047400 *650 7$aPraksisundervisning$0(No-TrBIB)HUME25201$2humord$_194217500 *650 7$aProfesjonsutdanning$0(NO-TrBIB)HUME25257$2humord$_188036500 *650 7$aRådgiving$2bokbas$9nno$_192052800 *650 7$aRådgivning$2bokbas$9nob$_192052900 *650 7$aVeiledning (Pedagogikk)$0(NO-TrBIB)HUME25789$2humord$_185694500 *650 7$aYrkesveiledning$0(NO-TrBIB)HUME23026$2humord$_200047500 *653 $apedagogisk$aveiledning$ayrkesfaglig$arefleksjon$asosiokulturell$adialogisk$aprofesjon$apedagogikk$aprofesjonsveiledning$apraksisveiledning$akollegaveiledning$arettleiing$apraksisrettleiing$aprofesjonsrettleiing$arådgjeving$_55963200 *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/01/28/150182801/productimage_OS_c14b89cd9d002ce62c8b7f7cc256e5f8dc72e923.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/01/28/150182801/productimage_ORG_e4961e20dcfcc9dc11b07037583a7f1be1452a77.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/?isbn=9788202482886 *85642$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://www.cappelendammundervisning.no/_profesjonsveiledning-eva-bjerkholt-9788202482886$qtext/html$nCappelen Damm. Oslo *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202482886 *85642$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttp://www.worldcat.org/oclc/1028502020$qtext/html$nOCLC. Dublin, Ohio *85642$3Miniatyrbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/6/8/9788202482886.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/6/8/9788202482886.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/6/8/9788202482886.jpg$qimage/jpeg *913 $aNorbok$bNB *999 $aoai:nb.bibsys.no:999919878180602202$b2021-11-25T03:31:28Z$z999919878180602202 ^