Tekster og lesere : et nærmere blikk på ungdomstrinnet
May Line Rotvik Tverbakk og Tove Sommervold (red.)Bok · Bokmål · utgitt [2024] · Antologier
Ikke ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012539667 *00520241210084455.0 *007ta *008240708s2024 no e 0 mul *00904883nam a2200433 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-450-5134-6$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922485571702201 *035 $a(NO-LaBS)43828187(bibid) *040 $aNO-OsNB$bnob$erda *0410 $anob$anno$aeng$aswe *080 $a028.6 *08204$a372.6$223/nor/20241105$qNO-StU *0830 $a372.47$223/nor/20241120$qNO-VoHVB *0830 $a807.12$223/nor/20241120$qNO-VoHVB *1300 $aTekster og lesere$f2024$_318509600 *24510$aTekster og lesere :$bet nærmere blikk på ungdomstrinnet$cMay Line Rotvik Tverbakk og Tove Sommervold (red.) *264 1$a[Bergen]$bFagbokforlaget$c[2024] *264 4$a2024 *300 $a296 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord /$rMay Line Rotvik Tverbakk,$rTove Sommervold. -$gInnledning /$rMay Line Rotvik Tverbakk,$rTove Sommervold. -$g1.$tKritisk lesing i norskfagets tekstlandskap /$rTove Sommervold ,$rMay Line Rotvik Tverbakk. -$g2.:$tSubstans i litterære samtaler : elever på tiende trinn leser og diskuterer en novelle med motstand /$rÅsmund Hennig. -$g3.:$tSamisk litteratur i norskfaget : essensialisme eller synliggjøring? /$rAsbjørn Rørslett Kolberg. -$g4.:$tEldre litteratur i ungdomsskulen : kva og korleis? /$rHallvard Kjelen, og$rAnn-Helen Moen. -$g5.:$t«Historie selv menneske kan forstå» : invitasjoner til følelsesmessig involvering og engasjement hos leseren i Shaun Tans bildebok Sikade /$rTove Sommervold. -$g6.:$tUngdomsbiografien og dens didaktiske potensialInger- /$rKristin Larsen Vie. -$g7.:$tLärares föreställningar om undersökande litteraturundervisning : en interventionsstudie i flerspråkiga klassrum /$rAnn-Christin Randahl,$rMalin Blix och$rChristina Olin-Schelle. -$g8.:$tEnacting critical literacies in the subject of English : is it possible? /$rAnja Synnøve Bakken. -$g9.:$tCritical literacy and reading in the English subjects in lower secondary school /$rMarit Elise Lyngstad. -$g10.:$tUngdomstrinnselevers synspunkter på leseundervisning i norskfaget /$rMay Line Rotvik Tverbakk. -$g11.:$tDet ble veldig sånn tekstnært» : fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen : veiledet lesing i samtale om tekst /$rHege Rangnes,$rToril Frafjord Hoem og$rÅse Kari H. Wagner,.$g12$tLesing på nynorsk som sidemål /$rEline Bjørke,$rElise Takle-$g13.:$tSkjønnlitteratur og ungdomsleseren : en analyse av oppgaver til skjønnlitterære tekster i læreverk for ungdomstrinnet /$rLinda Wahlmann Olsen, og$rAnne-Beathe Mortensen-Buan. -$g14.:$tDigital lesing i norskfaglege læremiddel /$rMagne Rogne.-$gForfatterprofiler *5208 $aAntologien Tekster og lesere presenterer et bredt spekter av fagfellevurderte artikler om tekstutvalg og tilnærmingsmåter til lesing i ungdomsskolen. På disse trinnene møter elevene mer komplekse og mangfoldige tekster enn tidligere, og forventningene til lesekompetanse øker merkbart i løpet av ungdomsskoleårene.Bidragene i antologien aktualiserer skolens lesing og leseundervisning på 2020-tallet. De tilbyr oppdatert, forskningsbasert kunnskap om lesing gjennom diskusjoner av eksempler, tekster og dilemmaer fra ungdomstrinnets leseundervisning. Kapitlene kan hver for seg og sammen fungere som utgangspunkt for refleksjon over hvordan ungdomsskoleelevers lesing og leseinteresse kan støttes og videreutvikles.Boka retter seg mot alle som ønsker å styrke elevenes lesekompetanse og skape en engasjerende og relevant leseundervisning. Ambisjonen er å inspirere lærere, lærerstudenter, forskere og andre med interesse for ungdomsskolens leseundervisning til å se enda flere muligheter og til å ta i bruk et større repertoar av tilnærmingsmåter og teksttyper.$cForleggeromtale *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cNasjonalbiblioteket Digital$d2024-07-24 *650 7$aKritisk tenkning$0(NO-TrBIB)HUME00415$2humord$_185697100 *650 7$aLeseforståelse$0(NO-TrBIB)HUME24260$2humord$_188920300 *650 7$aLeseutvikling$0(NO-TrBIB)HUME24275$2humord$_190639300 *650 7$aLesing$0(NO-TrBIB)HUME07926$2humord$_185679700 *650 7$aUngdomstrinnet (8.-10. trinn)$0(NO-TrBIB)HUME23449$2humord$_185675700 *653 0$alesing$aleseundervisning$aungdomstrinnet$aungdom$akritisk lesing$anorskfaget$aungdomsskolen$asamtaler$_339236900 *655 7$aAntologier$0(uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/15$2ntsf$_204748000 *7001 $aSommervold, Tove$d1964-$0(NO-TrBIB)90981569$4edt$4aui$4ctb$_322810600 *7001 $aTverbakk, May Line$d1965-$0(NO-TrBIB)9041221$4edt$4aui$4ctb$_12504700 *85641$3Fulltekst$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2024071648106$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *913 $aNorbok$bNB *991 $aComponent parts *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920535600202202$b2024-07-09T00:10:03Z$z999920535600202202 ^