
Opplevelse og utforsking : litterære samtaler i praksis
Åsmund Henning og Kristin EriksenHennig, Åsmund · Bok · Bokmål · utgitt [2021]
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012023 *00520250122165530.0 *007ta *008210324s2021 no e 0 0 nob *00905267cam a2200541 c 4500 *019 $bl *020 $a9788205546349$cNkr 399.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999921346959802201 *035 $a(NO-DIMO)21327b72-1c4a-470d-b843-1ea79eb68749 *035 $a(NO-LaBS)12987115(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0613426 *035 $a(NO-OsBAS)150371214 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0613426 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000002348 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000002348 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a372.64$qNO-OsBA$223/nor *0830 $a807.12$qNO-VoHVB$223/nor *1001 $aHennig, Åsmund$d1969-$0(NO-TrBIB)90923544$4aut$_10801400 *24000$aOpplevelse og utforsking$_10801500 *24510$aOpplevelse og utforsking$blitterære samtaler i praksis$cÅsmund Henning og Kristin Eriksen *250 $a1. utgave *264 1$aOslo$bGyldendal$c[2021] *300 $a247 sider$c24 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *504 $aBibliografi: side 242-247 *50500$gInnledning. -$gDel 1.: "Men da er vi uenige. Det går helt greit" : litterære samtaler som teori og metode : muligheter og utfordringer :$tLitterære samtalers didaktiske potensial ;$tStudien boken bygger på ;$tSentrale begreper ;$tUtfotrdringer. -$gDel 2.:$t"Ja, det er liksom det negative og det positive,, bra! tenk at jeg ikke tenkte på dwet : analyser av elevenes litterære samtaler :$tAnalysenes rammer ;$tSamtalesykluser på mellomtrinnet ;$tSamtalesykluser på ungdomstrinnet ;$tRefleksjoner omkring andre samtaler og samtalesykluser ;$tOversikt over prosjektets samtalesykluser. -$gdel 3.:$t"Du lærer fantasi, og kan tenke mer samtidig Du lærer ganske mye, egentlig" : Noen oppsummerende betraktninger om sammenhengen mellom litterære samtaler og litterær forståelse. :$tom å ta utgangspunkt i opplevelsen ;$tValg av tekst og tilpasset opplæreing ;$tUndervisningens struktur og organiseringen av samtalene ;$tlærerens rolle ;$tAnalyse av samtalene og respons til elevene ;$tSamtalekultur i klassene og elevenes samtaleferdigheter ;$tElevenes evaluering ;$tLitterære samtaler og læreplanen ;$tLitterær forståelse : elevens utvikling, faglig og menneskelig. -$gLitteratur *520 $aHva med å ta med dette perspektivet inn i klasserommet? I klasserommet har vi mulighet til å la elevene få bruke fantasien og utforske litteraturen, hver for seg og i fellesskap. Elever liker å snakke sammen, og elever liker å snakke om det de har lest. Gjennom strukturerte litterære samtaler kan de dele opplevelsene sine av tekstene og sammen utforske både tekstene og verden.Ønsket om å forstå bedre hvordan utveksling av ideer og utforsking av tekster kan foregå mellom elever i grunnskolen, førte til et treårig forsknings- og utviklingsprosjekt om litterære samtaler. Prosjektet omfattet 150 elever og 7 lærere på ungdomstrinn og mellomtrinn i årene 2015 til 2018. Det er denne forskningen som danner grunnlaget for boken. Boken er aktuell for studenter og forskere innenfor lærer- og lektorutdanningene, og for lærere i grunnskolen.$cforlagsomtale *650 7$aLitteratur$0(NO-TrBIB)HUME06452$2humord$_185549200 *650 7$aLitteratur$gfør- og barneskolen$xUndervisning$0(NO-OsBA)1119056$2bibbi$9nno$_247589800 *650 7$aLitteratur$gfør- og barneskolen$xUndervisning$0(NO-OsBA)1119056$2bibbi$9nob$_247589900 *650 7$aMellomtrinnet (5.-7. trinn)$0(NO-TrBIB)HUME24596$2humord$_185763000 *650 7$aUndervisning$0(NO-TrBIB)HUME07899$2humord$_185560200 *650 7$aUngdomstrinnet (8.-10. trinn)$0(NO-TrBIB)HUME23449$2humord$_185675700 *653 7$alitteraturforståelse$alitteraturforståing$alitterære samtaler$aelevsamtaler$aundervisningssamtaler$alitteraturdidaktikk$agrunnskolen$_10801800 *7001 $aEriksen, Kristin$d1970-$0(NO-TrBIB)1736333095413$4aut$_361400500 *85641$3Fulltekst$uhttps://www.nb.no/search?q=oaiid:"oai:nb.bibsys.no:999920146301602202"&mediatype=bøker$yNettbiblioteket$zSøke-URL *85641$aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/edef2bad-3e3a-4266-ad4f-67c6c7b04349/cover/original.jpg$3Omslagsbilde *85641$aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/edef2bad-3e3a-4266-ad4f-67c6c7b04349/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788205546349 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/9/4/9788205546349.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/9/4/9788205546349.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/9/4/9788205546349.jpg$qimage/jpeg *85642$agyldendal.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/fagdidaktikk/opplevelse-og-utforsking/p-832334-no/$qtext/html$nGyldendal. - Oslo *85642$aissuu.com$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://issuu.com/gyldendalnorskforlag/docs/issuu_b2b3b7d0c9fa0f$qapplication/pdf$nissuu.com - Palo Alto, Calif *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920146301602202$b2021-12-08T03:25:47Z$z999920146301602202 ^