Kommunale oppgaver : hvorfor varierer omfang og kvalitet?
Sissel Hovik og Trine Monica MyrvoldLedig
- Automatlager: 3 av 3 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*00137127 *00520250613114507.0 *007ta *008141015s2001 no 000 u nob d *00902674cam a2200421 c 4500 *019 $bl *020 $a8270713465$qh. *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)990203103234702201 *035 $a(NO-LaBS)750954(bibid) *035 $a(NO-TrBIB)020310323 *035 $a020310323-47bibsys_network *040 $aNO-TrBIB$bnob$ekatreg *080 $a336.1 *080 $a352 *080 $a352(481) *1001 $aHovik, Sissel$d1959-$0(NO-TrBIB)90286203$4aut$_11559200 *24510$aKommunale oppgaver :$bhvorfor varierer omfang og kvalitet?$cSissel Hovik og Trine Monica Myrvold *260 $aOslo$bNorsk institutt for by- og regionforskning$c2001 *300 $a106 s. *4901 $aNIBR-prosjektrapport$v2001:19 *500 $aO-1672 *500 $aSammendrag på engelsk *520 $aRapporten presenterer en analyse av variasjon i kommunenes oppgaveløsning. Rapporten er tredje og siste del av et forskningsprosjekt der hensikten har vært å studere småkommunenes evne til å ivareta sentrale funksjoner som er lagt til kommunesektoren: demokrati, tjenesteproduksjon, rettssikkerhet og samfunnsutvikling. Oppgaveløsning er studert ved et utvalg indikatorer som til sammen dekker de fire dimensjonene ved kommunenes virksomhet. Analysene indikerer at kommunestørrelse ofte er av betydning, spesielt for demokrati- og tjenestedimensjonene. Tradisjonell demokratisk deltakelse er ofte høgere i småkommunene, og det samme gjelder dekningsgraden for enkelte tjenester. Vi finner imidlertid at denne sammenhengen mellom størrelse og oppgaveløsning er betinget av kommunenes beliggenhet etter en sentrum-periferidimensjon. Det er ofte et samspill mellom folketall og sentralitet. Dette indikerer at det er noe annet å være liten i periferien enn å være liten i sentrale strøk *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cNasjonalbiblioteket Digital$d2016-04-27 *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cOslo Met - Fagarkivet$d2020-06-21 *650 7$aEvaluation$2agrovoc$_185643500 *650 7$aLocal government$2agrovoc$_186227300 *650 7$aNorway$2agrovoc$_185502900 *650 7$aPublic services$2agrovoc$_186627000 *650 7$aQuality$2agrovoc$_185710300 *650 7$akommunalforvaltning$anorge$2tekord$_187524300 *653 $akommuner$akommunale$atjenester$akommunestyret$akommunevalg$_19521500 *7001 $aMyrvold, Trine Monica$d1961-$0(NO-TrBIB)90337471$4aut$_11335100 *830 0$aNIBR prosjektrapport (trykt utg.)$x0808-5390$v2001:19$w999706564404702201$_14554200 *85641$3Fulltekst$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2016040108014$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$aoslomet.no$3Fulltekst$uhttp://hdl.handle.net/20.500.12199/5851$qapplication/pdf$yFagarkivet Oslo Met$zGratis *901 $a80 *999 $aoai:nb.bibsys.no:990203103234702202$b2021-11-14T19:42:55Z$z990203103234702202 ^