
Arkitektprosjektet : areal, volum og rutenett
The architects' project : (Originaltittel:) · Sylvia Glassco ; Catherine Twomey Fosnot ; oversatt og tilrettelagt for norsk: Dag Gulaker, Tore Heggem, Johan LieGlassco, Sylvia · Bok · Bokmål · utgitt 2018
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001646902 *00520241029095340.0 *007ta *008181120s2018 no a e 00 0 nob *00904292nam a2200505 c 4500 *019 $bl *020 $a9788293598039$qh.$cNkr 295.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920704577102201 *035 $a(NO-LaBS)11502730(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150306246 *040 $aNO-OsBAS$bnob$dNO-OsNB$ekatreg *0411 $anob$heng *08204$a372.7044$qNO-OsBAS$223/nor *0830 $a372.7$223 *0830 $a510.71$223/nor$qNO-BeHVL *1001 $aGlassco, Sylvia$0(NO-TrBIB)14020049$4aut$_93557200 *24510$aArkitektprosjektet :$bareal, volum og rutenett$cSylvia Glassco ; Catherine Twomey Fosnot ; oversatt og tilrettelagt for norsk: Dag Gulaker, Tore Heggem, Johan Lie *2461 $iOriginaltittel:$aThe architects' project :$barea, volume, and nets *260 $a[Bergen]$bCaspar forl.$c2018 *300 $a88 s.$bill.$c30 cm *336 $atext$btxt$2rdacontent *337 $aunmediated$bn$2rdamedia *338 $avolume$bnc$2rdacarrier *520 $aArkitektprosjektet skisserer et undervisningsopplegg der elever lærer om areal, omkrets og volum gjennom dybdelæring i utforskende samarbeid. Konteksten beskrives ved at et arkitektfirma har fått i oppgave å designe en bygning som har vegger av glass og flatt soltak. Gjennom ti læringsøkter ligger denne konteksten fast. Den utvides og utvikles også gjennom en beskrevet kommunikasjon mellom de unge arkitektene (elevene) og kunden. Prosjektet skal ende ut i at elevene presenterer en endelig plan for bygging. Det foldes ut et læringslandskap. Elevene planlegger og lager modeller. De utforsker figurer, sammenhenger og størrelser. De presenterer matematiske ideer for hverandre. Med utgangspunkt i enkle geometriske former i 2D og 3D, utvides innsikten til mange former og forhold mellom dem. Det innebærer at multiplikasjon inngår i landskapet. Arbeid med enkle operasjoner videreføres til flersifret multiplikasjon, multiplikasjon med desimaltall og brøk. Hensikten er at det foregår dybdelæring i veksling mellom multiplikasjon og geometri. Temaene blir viktige for hverandre. Mot slutten av prosjektet utforsker elevene koordinatsystemet der de overfører egne modeller. De lager og følger trinnvise instruksjoner som grunnlag for å programmere en laserskjærer som kan skjære ut ulike prismer. Prosjektet viser slik en aktuell og fornuftig tilnærming til koding/programmering i skolens matematikkundervisning. Til slutt gjør elevene seg klare til å presentere modellene for kundene som har «bestilt» oppdraget. Heftet er prøvd ut med godt resultat på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn. Glassco & Fosnot har utviklet dette heftet som bygger på perspektivene beskrevet i Matematikk: Sammenhenger for læring (Context for learning): 1. Køyesenger. Tidlig tallforståelse 2. Beste kjøp. Brøk-addisjon og subtraksjon 3. Dagligvarer. Multiplikasjon - en innføring *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cNasjonalbiblioteket Digital$d2022-02-16 *650 7$aArkitektur$xFilosofi og teori$0(NO-TrBIB)khib00165$2khib$_186630200 *650 7$aGeometri$0(NO-TrBIB)HUME08168$2humord$_187579200 *650 7$aMatematikk$2bokbas$9nno$_192275300 *650 7$aMatematikk$2bokbas$_185489900 *650 7$aMatematikk$xUndervisning$0(NO-TrBIB)khib04023$2khib$_204940200 *650 7$aUndervisingsmetodikk$2bokbas$9nno$_185490200 *650 7$aUndervisningsmetoder$0(NO-TrBIB)HUME07903$2humord$_185490300 *650 7$aUndervisningsmetodikk$2bokbas$9nob$_185490500 *653 0$adidaktikk$aundervisning$_93557400 *7001 $aFosnot, Catherine Twomey$0(NO-TrBIB)90704649$4aut$_74961000 *7001 $aGulaker, Dag$d1954-$0(NO-TrBIB)90281847$4trl$_37649200 *7001 $aHeggem, Tore$0(NO-TrBIB)90225480$4trl$_59060300 *7001 $aLie, Johan$0(NO-TrBIB)7020067$4trl$_61123400 *85641$3Fulltekst$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2021122248554$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788293598039 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/9/3/9788293598039.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/9/3/9788293598039.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/9/3/9788293598039.jpg$qimage/jpeg *913 $aNorbok$bNB *961 $a219$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920001286402202$b2021-11-24T03:29:07Z$z999920001286402202 ^