
Utdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser
Tone Dyrdal Solbrekke og Kristin Helstad (red.)Bok · Bokmål · utgitt [2025]
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012696700 *00520250613095757.0 *007ta *008250303s2025 no e 0 0 nob *00905603cam a2200529 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-15-07132-9$cNkr 469.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922657864102201 *035 $a(NO-DIMO)ec3d3c7f-cbb6-44fc-99b2-69f38753af75 *035 $a(NO-LaBS)51483994(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0750899 *035 $a(NO-OsBAS)9788215071329-900001 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0750899 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000044352 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000044352 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a378.101$qNO-OsBA$223/nor/20250414 *1300 $aUtdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser$_371727000 *24510$aUtdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser$cTone Dyrdal Solbrekke og Kristin Helstad (red.) *24630$aUtdanningsledelse *24630$aUtdanningsledelse i høyere utdanning *24633$blegitime kompromisser *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2025] *300 $a255 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord.-$gIntroduksjon til boken .-$g1.:$tUtdanningsledelse i høyere utdanning /$rTone Dyrdal Solbrekke, og$rKristin Helstad.-$g2.:$tUtdanningsledelse i kontekst: styring av høyere utdanning i Norge /$rMari Elken.-$g3.:$tInternasjonalisering og utdanningsledelse: nye utfordringer og nye mulighetsrom /$rBjørn Stensaker.-$g4.:$tProfesjonelt ansvarlig utdanningsledelse: legitime kompromisser i spenningen mellom ulike styringslogikker /$rTone Dyrdal Solbrekke, og$rKristin Helstad.-$g5.:$tHandlingsrom for utdanningsledelse: strategisk manøvrering /$rIngrid Tvete,$rTone Dyrdal Solbrekke, og$rKristin Helstad.-$g6.:$tUtdanningsledelse i et nett av kompleksitet /$rHege Hermansen.-$g7.:$tKollegiale mentorgrupper som verktøy i utdanningsledelse /$rLine Wittek.-$g8.:$tSamspill mellom uformell og formell utdanningsledelse i innovasjonsprosesser: tilfellet entreprenørielle masteroppgaver /$rTuva Bjørkvold,$rIngeborg Krange, og$rKristin Helstad.-$g9.:$tUtdanningsledelse på doktorgradsnivå: erfaringer fra pandemien /$rRune Johan Krumsvik,$rStein Helge Solstad, og$rØystein Salhus.-$g10.:$tGode og dårlige forsøk på å lede utdanning: erfaringer fra utdanningsledelse i høyere utdanning /$rSilje Fekjær, og$rMarius Lysebo.-$g11.:$tUtdanningsledelse i grenseland: en praksisfortelling /$rKathrine Tveiterås.-$g12.:$tArbeid i lederteam for å utvikle utdanning: erfaringer fra utdanningsledelse i praksis /$rKristin Helstad,$rTone Dyrdal Solbrekke,$rTone Fredsvik Gregers,$rKnut Martin Mørken, og$rHanne Sølna.-$g13.:$tStudenten som partner i utdanningsledelse /$rErik Johansen og$rMorten Eidsvaag Althe.-$gForfatteromtaler. *520 $aUtdanningsledelse i høyere utdanning - legitime kompromisser henvender seg til ansatte i universitet- og høyskolesektoren, og andre som er opptatt av å sikre kvalitet i utdanningen. Å lede i utdanningssektoren kan oppleves som en vev av forpliktelser der ledere må ivareta mangfoldige interesser samtidig som de må hegne om høy grad av faglighet og akademisk frihet. Hva god utdanningsledelse innebærer er det delte meninger om. Litteraturen er fylt av normative idealer, men hvordan utdanningsledelse utøves i praksis er det mindre empirisk forskning på. I denne boken, som består av 12 kapitler, presenteres forskning, teori og eksempler fra praksis, der forfatterne formidler ærlige og usminkede beretninger fra ledelse i egne institusjoner. De forteller om erfaringer med å jobbe i lederteam, hvordan utvikle innovative praksiser og potensialet som ligger i å samarbeide med studenter. Forfatterne løfter også fram hvordan ulike styringsideologier kan skape spenninger, og hvordan utdanningsledere kan forhandle fram legitime kompromisser mellom ulike behov og interesser. *650 7$aHøyere utdanning$0(NO-TrBIB)HUME07954$2humord$_186732600 *650 7$aHøyskoleadministrasjon$0(OCoLC-D)och00029828$2ddcri$_374528400 *650 7$aUniversitetsadministrasjon$0(OCoLC-D)och00128456$2ddcri$_374528500 *650 7$aUtdanningsledelse$0(NO-TrBIB)HUME29784$2humord$_234369000 *650 7$aUtdanningsledelse$ghøyere utdanning$0(NO-OsBA)1706751$2bibbi$9nob$_371727100 *650 7$aUtdanningsleiing$ghøgare utdanning$0(NO-OsBA)1706751$2bibbi$9nno$_371727200 *653 $aUniversiteter$ahøgskoler$aledelse$aadministrasjon$_378349900 *7001 $aHelstad, Kristin$d1979-$0(NO-TrBIB)1050308$4edt$_55593300 *7001 $aSolbrekke, Tone Dyrdal$0(NO-TrBIB)1021159$4edt$_115202200 *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000044352$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215071329 *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/9/2/9788215071329.jpg$qimage/jpeg *85642$abibliolive.com$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://dam.bibliolive.com/aschehoug/dam.aspx?p=downloadasset&assetversionid=463324&key=7c3f54bce0$qapplication/pdf *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2368807$qtext/html *85642$aissuu.com$3Utdrag$uhttps://issuu.com/universitetsforlaget/docs/utdanningsledelse_i_h_yere_utdanning_-_legitime_k$qapplication/pdf *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/utdanningsledelse-i-hoyere-utdanning$qtext/(html *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *991 $aComponent parts *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920614440002202$b2025-04-30T00:08:19Z$z999920614440002202 ^