
Ledelse av kvalitetsarbeid i skolen
Jan Merok Paulsen og Hilde Forfang (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2024
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerHenter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012591432 *00520250409125323.0 *007ta *008240216s2024 no a e 0 0 nob *00905869cam a2200481 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-450-4535-2$cNkr 599.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922342885602201 *035 $a(NO-DIMO)0901fefb-ae3f-4806-b227-8fb7c31cda54 *035 $a(NO-LaBS)50926213(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0721689 *035 $a(NO-OsBAS)9788245045352-902710 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0721689 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000038926 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000038926 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *080 $a371.1 *08204$a371.2$qNO-OsBA$223/nor/20241028 *1300 $aLedelse av kvalitetsarbeid i skolen$_334201800 *24510$aLedelse av kvalitetsarbeid i skolen$cJan Merok Paulsen og Hilde Forfang (red.) *250 $a1. utgave *264 1$aBergen$bFagbokforlaget$c2024 *300 $a395 sider$billustrasjoner *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$g1.:$tHva betyr kvalitetsarbeid i skolen? /$rHilde Forfang, og$rJan Merok Paulsen. -$gSeksjon 1.:$tKvalitetsarbeid i skolen forstått som kollektive læringsprosesser :$g2.:$tKvalitetsarbeid som kollektive læringsprosesser /$rHilde Forfang,$rMette Marit Forsmo, og$rJan Merok Paulsen ;$g3.:$tKvalitetsutvikling i interorganisatoriske læringssystemer /$rHilde Forfang,;$g4.:$tProfesjonelle lærin gsfellesskap : begrensninger og muligheter i skolens kvalitetsarbeid /$rMette Marit Forsmo Jenssen ;$g5.:$tPedagofisk anmalyse : en modell for kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen /$rAnn Margareth Gustavsen, og Thomas Nordahl ;$g6.:$tElevens medvirkning i kvalitetsarbeidetr /$rMette Marit Forsmo Jenssen,$rLars Arild Myhr,, og$rThomas Nordahl ;$g7.:$tInkludering som kvalitet i skolen /$rLars Aril Myhr, og$rJan Merok Paulsen. -$gSeksjon 2.:$tBeslutningsprosesser i skolens kvalitetsarbeid;$g8.:$tBeslutningsprosesser i skolens kvalitetsarbeid /$rHilde Forfang, og$rJan Merok Paulsen. ;$g9.:$tDialog som verktøy for helhetlig kvalitetsutvikling i skolen /$rØyvind H.Henriksen.-$gSeksjon 3.:$tLedelse og fasilitering i skolens kvalitetsarbeid :$g10..$tKjernepraksiser i ledelse av kvalitetsutvikling /$rMette Marit Forsmo Jenssen, og$rHilde Forfang ;$g11.:$tSkoleeiers strategiske balansekunst i kvalitetsarbeid /$rAnne Gry Fadum Carlsen ;$g12.:$tI skoleeiers midtlinje : økt ledersamspill for kvalitetsutvikling /$rLinda Hye, og$rEivind Eikeland ;$g13.:$tDistribuert ledelse for å styrke kvalitetsarbeid i yrkesutdanningen /$rMerethe C. Rekdahl , og$rJan Merok Paulsen ;$g14.:$tRektor- og mellomlederrollen i ledelse av kvalitetsarbeid i grunnskolen /$rKnut Olav Nordseth, og$rAnn Margareth Gustavsen ;$g16.:$tg Fasiliterende ledelse av skolens møter /$rPål Riis, og$rJan Merok Paulsen ;$g14.:$tLedelse av skolens kvalitetsarbeid /$rJan Merok Paulsen, og$rHilde Forfang. - *5208 $aKvaliteten på utdanningssystemet er noe av det mest avgjørende for barns og unges framtid. Samtidig er det gjennom flere studier påvist betydelige variasjoner i kvalitet mellom skoler, kommuner og regioner i Norge. Innenfor skolesektoren har debatten gjennom flere tiår dreid seg om forståelsen av hva kvalitet er, og hvordan kvalitetsarbeid bør gjennomføres.Knut Roald viste i egen forskning og i boka Kvalitetsvurdering som organisasjonslæring fra 2012 at kvalitetsarbeid i skolen handler om kollektive læringsprosesser, og denne boka viderefører denne forståelsen gjennom forfatterbidrag basert på nyere norsk forskning. Kvalitetsutvikling i skolen er da en kontinuerlig læringsprosess, der lærerne, skolelederne, andre ansatte og skoleeierne arbeider systematisk med å sette seg mål, velge tiltak og vurdere tilstanden. De vurderingene som foretas, følges opp med justeringer, nye mål og tiltak.Når skolekvalitet skal måles og vurderes, omfatter disse prosessene bruk av forskjellige datakilder. Utvalget for kvalitetsutvikling i skolen har i NOU 2023: 1 Kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i skolen valgt å videreføre de tre kvalitetsdimensjonene som ble lagt fram ved innføringen av et nasjonalt kvalitetssystem i 2004. Disse knytter kvalitet i opplæringen til strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultatkvalitet.Men hva betyr dette i praksis? Det handler denne boka om, og ledelse av kvalitetsarbeid belyses gjennom bidragene til elleve forfattere.$cForlagets omtale *650 7$aKvalitetsledelse$0(NO-TrBIB)HUME24099$2humord$_195180900 *650 7$aSkoleadministrasjon$0(NO-TrBIB)HUME25079$2humord$_307211900 *650 7$aSkoleledelse$0(NO-OsBA)1123605$2bibbi$9nob$_185587800 *650 7$aSkoleledelse$0(NO-TrBIB)HUME24650$2humord$_185587900 *650 7$aSkoleleiing$0(NO-OsBA)1123605$2bibbi$9nno$_185588100 *653 0$autdanningskvalitet$aundervisningskvalitet$akvalitetsutvikling$askolen$_344899900 *7001 $aForfang, Hilde$0(NO-TrBIB)14023522$4edt$_205974600 *7001 $aPaulsen, Jan Merok$d1952-$0(NO-TrBIB)90197664$4edt$_13614100 *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/0a8fa5d4-5c11-4949-a3e9-13b383451554/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/0a8fa5d4-5c11-4949-a3e9-13b383451554/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000038926$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788245045352 *85642$afagbokforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://www.fagbokforlaget.no/Ledelse-av-kvalitetsarbeid-i-skolen/I9788245045352$qtext/html *85642$aissuu.com$3Utdrag$uhttps://issuu.com/fagbokforlaget/docs/bla_i_bok_9788245045352_materie_ledelse_av_kvalite?fr=sMWViYTc3OTcwMDk$qapplication/pdf *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920560204402202$b2024-10-27T01:03:09Z$z999920560204402202 ^