
Barn, litteratur og livsmestring : den skjønnlitterære fortellingens betydning for barns utvikling
Signy Marie Kværneng StoltenbergStoltenberg, Signy Marie Kværneng · Bok · Bokmål · utgitt [2020]
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001243953 *00520241207024125.0 *007ta *008200114s2020 no a e 00 0 nob *00906070nam a2200541 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-446-2223-3$qheftet$cNkr 450.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920985979302201 *035 $a(NO-LaBS)12351419(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150338905 *040 $aNO-OsBAS$bnob$erda$dNO-OsNB *080 $a372.41 *08204$a153.413$qNO-OsNB$223/nor *08304$a028.53$qNO-OsNB$223/nor *0920 $a155.41824$223 *1001 $aStoltenberg, Signy Marie Kværneng$d1967-$0(NO-TrBIB)1579001846989$4aut$_49880400 *24510$aBarn, litteratur og livsmestring :$bden skjønnlitterære fortellingens betydning for barns utvikling$cSigny Marie Kværneng Stoltenberg *250 $a1. utgave *264 1$aOslo$bKF$c[2020] *300 $a218 sider$billustrasjoner$c23 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/#1007$2rdamt *338 $abind$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/#1049$2rdact *50500$aBøkene bruser ! :$tBakgrunn ;$tFortellingen i fokus ;$tFram for mangfoldet ;$tIllustrasjonenes plass ;$tBokks oppbygging. -$gKapittel 1 :$tBarnets møte med boka : psykologisk teori og tankegods :$tMulighetenes rom : lek og symbolisering ;$tLek og symbolisering i møte med fortellingen ;$tÅ dele indre tilstander,. mentalisering og intersubjektivitet ;$tMentalisering og intersubjektivitet i møte med fortellingen ;$tLes for meg! Å lese høyt - å dele fortellinger ;$tEn lekende innstilling ;$tEn lyttende innstilling ;$tRammer og regulering ;$tKonturer av leseprosjekter i barnehage og skole ;$tLitterære samtaler ;$tReferanser for videre fordyping i leseprosjekter. -$gKapittel 2 :$tGjenkjennelse :$tGjenkjennelse i følelser ;$tGjenkjennelse i tanker og forestillinger ;$tFra det allmenne til det genuint personlige ;$tBøker som er behandlet i dette kapittelet. -$gTemabrønn :$tDøden : når bruset stilner. -$gKapittel 3 :$tUtvidelse :$tGjentakelse, rytme og regulering ;$tLekens utvidelseskraft ,$tDen proksimale utviklingssone : å ta det lille skrittet ;$tHumor og latter som utvidende kraft ;$tÅ bli større enn seg selv ;$tBøker som er behandlet i dette kapittelet. -$gKapittel 4 :$tSelvbiografiske fortellinger :$tDen selvbiografiske fortellingens betydning i menneskers liv ;$tSelvbiografiske fortellinger kommer til uttrykk i møte med litteratur ;$tIdentitetsstyrkende selvfortellinger ;$tÅ lytte med et åpent øre - og lytte igjen! ;$tBøker som er behandlet i dette kapittelet. -$gTemabrønn:$tKjærlighet : når det bruser mellom to. -$gKapittel 5 :$tBarnet, litteraturen og det menneskelige slektskap :$tNår jeg ser gjennom dine øyne ;$tEt menneskelig slektskap ;$tEn fredsbevarende forestillingsevne ;$tFortellinger er som speil ;$tFortellinger som tøyer forestillingsevnen ;$tVi trenger flere "innsidefortellinger"! -$tÅ bli vekket, Å bli utfordret. -$tBøker som er behandlet i dette kapittelet. -$tSkjønnlitteratur og livsmestring ;$gReferanser ;$gSluttnoter ;$gOm forfatteren *520 $aHar du lagt merke til den årvåkne oppmerksomhet som kan vekkes hos barn i møte med en skjønnlitterær fortelling? Hvordan barnet kan fange inn fortellingen, leke med den, utvide den, gjenskape den og gjøre den til sin egen? Har du erfart hvordan fortellingen kan bli større enn seg selv når den deles i barnehage eller klasserom? Denne boka kaster lys over de utviklingspsykologiske mulighetene som finnes i barnets møte med skjønnlitteraturen. Det dreier seg om mulighet for både innsikt og utsikt. Skjønnlitteraturen gir barnet mulighet til å bli bedre kjent med egne tanker og følelser. Den kan gi næring til og utvide de fortellingene barnet bærer om seg selv. Og den lar barnet få øye på andres livshistorier. Den utfordrer til å tøye forestillingsevnen og er egnet til å utvikle empati. Boka kan dessuten gjerne leses som et innspill til arbeidet med temaene livsmestring og demokratiforståelse i barnehager og skoler. *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cNasjonalbiblioteket Digital$d2024-12-06 *650 7$aBarne- og ungdomslitteratur$2bokbas$9nno$_188145500 *650 7$aBarne- og ungdomslitteratur$2bokbas$9nob$_188145600 *650 7$aBarnelitteratur$0(NO-TrBIB)HUME07037$2humord$_185608300 *650 7$aLitteraturformidling$2nbiemnfag$9nno$_185941700 *650 7$aUngdomslitteratur$0(NO-TrBIB)HUME07102$2humord$_187168900 *650 7$aUtviklingspsykologi$0(NO-TrBIB)HUME08155$2humord$_187955300 *650 7$aUtviklingspsykologi$2bokbas$9nno$_189148100 *650 7$aUtviklingspsykologi$2bokbas$9nob$_189148200 *650 7$alesing$2nbiemnfag$_186725100 *653 0$aBarnepsykologi$aSkjønnlitteratur$aUtvikling$aPsykologi$aBarn$alivsmeistring$alivsmestring$atilpasningsevne$atilpassingsevne$agjenkjenning$aattkjenning$asjølvforståing$aselvforståelse$aidentitetsstyrking$_49880500 *85641$3Fulltekst$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2024112648055$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/05/89/150338905/productimage_OS_51e225ee8f06cd2b2383b1523a93253aee1cc326.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/05/89/150338905/productimage_ORG_2e066845c61d31368f6e67a609bbefa0ea4d0e23.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/?isbn=9788244622233 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/3/3/9788244622233.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/3/3/9788244622233.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/3/3/9788244622233.jpg$qimage/jpeg *85642$aissuu.com$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://issuu.com/kommuneforlaget/docs/skj_nnlitteratur_issu$qapplication/pdf$aissuu.com. - Santa Monica, Calif. *913 $aBarnebokinstituttet$bNB *913 $aNorbok$bNB *913 $aNorsk barnelitteraturforskning$bNB *961 $a223$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920046302302202$b2021-11-14T20:00:15Z$z999920046302302202 ^