
Utdanning for bærekraft : erfaringer og forskning fra barnehage og skole
Tom Sverre Bredal-Tomren (red.)Bok · Bokmål · utgitt [2023]
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerHenter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012224239 *00520240521130835.0 *007ta *008230720s2023 no a e 0 0 nob *00905807cam a2200469 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-02-73045-1$cNkr 339.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922215834602201 *035 $a(NO-DIMO)b649d885-e032-4a68-8fae-b5bde115b89b *035 $a(NO-LaBS)21141568(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0690962 *035 $a(NO-OsBAS)150468170 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0690962 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000023576 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000023576 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *0410 $anob$anno$beng *08204$a370.115$qNO-OsBA$223/nor/20230912 *1300 $aUtdanning for bærekraft$_244597900 *24510$aUtdanning for bærekraft$berfaringer og forskning fra barnehage og skole$cTom Sverre Bredal-Tomren (red.) *264 1$aOslo$bCappelen Damm akademisk$c[2023] *300 $a178 sider$billustrasjoner i farger *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gInnledning /$rTom Sverre Bredal-Tomren.-$g1.:$tBærekraftig utvikling : hva er poenget? /$rIngjald Pilskog,$rMarianne Presthus Heggen.-$g2.:$tFra miljølære til bærekraftsundervisning : en økokritiskanalyse av fagfornyelsen /$rTom Sverre Bredal-Tomren.-$g.:3.:$tBærekraftig utvikling i norsk skoleforskning.: en litteraturgjennomgang /$rØyvind Kormeset. Mellingen$rIrene Tollefsen.-$g4.:$tUt av barnehagen ! :sosial og kulturell bærekraft gjennom ekspedisjoner i nærmiljøet /$rYvonne Bakken. -$g5.:$tNatur- og gårdsbarnehager : en arena for helhetlig læring og bærekraftig utvikling /$rAnne M. Lynngård,$rKari Grutle. Nappen.-$g6.:$tSamisk tradisjonell kunnskap og utdanning for bærekraftig utvikling /$rMona Kvivesen.-$g7.:$tTeknologikonferanse –tilrettelegging for tverrfagleg undervisning om elektrisk energ /$rIdar Mestad. -$g8.:$tKlimaundervisning som eige fag i skulen : erfaringar med klima- og miljøfaget som prøvefag /$rPer Jarle Sætre. -$g9.:$tFriluftsliv i lærarutdanning : utvikling av respekt for natur og miljømedvit for ei berekraftig framtid /$rJørgen Nerland,$rHelga Aadland *520 $aI 2020 trådte den nye læreplanen, Kunnskapsløftet (LK 20) i kraft. Planen marker et taktskifte med økt satsing på utdanning for bærekraft. Et synlig uttrykk for dette er at bærekraftig utvikling skal inn som et tverrfaglig tema i de fleste fag i grunnskolen og i videregående skole. Som en følge av dette har fokuset på bærekraft økt både i lærerutdanningen og i barnehagelærerutdanningen. Det er i tillegg etablert en mengde forskningsnettverk som jobber med temaet bærekraft og utdanning, og forskning og nye lærebøker har blitt publisert om temaet.Denne boken presenterer ny forskning om hvordan det jobbes med temaet i skole og barnehage. Boken vil gi ny kunnskap til alle som er opptatt av temaet. Utdanning for bærekraft. Erfaing og forskning fra barnehage og skole kan leses både som en fagbok innrettet mot bærekraftutdanning for lærere og barnehagelærere, og som enkeltstående forskningsbidrag. Artiklene i antologien kan bidra til økt innsikt, engasjement og fokus på utdanning for bærekraft.$cForlagsopplysninger.$9nob *520 $an 2020, Norway’s national curriculum for primary and secondary school eduction, known as Kunnskapsløftet, came into effect. The plan is marked by increased emphasis on education for sustainability, and a notable example of this is the inclusion of sustainable development as an interdisciplinary topic in most subjects in primary and secondary school. As a result, the focus on sustainabilty has also increased in teacher eduction programs, for preschool as well as primary and secondary school teachers. Furthermore, a number of research networks have been established to explore sustainability in the context of education, and new research and textbooks are being published on this topic.This anthology presents new research on how the subject of sustainability is being handled in schools and preschools today, to all those interested in the topic. Education for Sustainability. Experience and Research from Preschool, Primary and Secondary School can be read as a handbook in sustainable teacher and preschool teacher education, or as a collection of individual research articles that contribute to greater awareness of, focus on and commitment to education for sustainability.$cForleggeropplysninger$9eng *546 $aTekst på bokmål og nynorsk, sammendrag på engelsk *650 7$aBærekraftdidaktikk$0(NO-OsBA)1194141$2bibbi$9nno$_186230500 *650 7$aBærekraftdidaktikk$0(NO-OsBA)1194141$2bibbi$9nob$_186230600 *650 7$aBærekraftig utvikling$0(NO-TrBIB)HUME20308$2humord$_185747400 *650 7$aDidaktikk$0(NO-TrBIB)HUME07882$2humord$_185675400 *7001 $aBredal-Tomren, Tom Sverre$d1966-$0(NO-TrBIB)1086226$4edt$4aui$4ctb$_389940400 *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/d892fc31-0942-413e-95d8-9ecde8badad8/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/d892fc31-0942-413e-95d8-9ecde8badad8/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000023576$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$acappelendamm.no$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.23865/noasp.193$qapplication/pdf$nNOASP *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202730451 *85642$acappelendamm.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://utdanning.cappelendamm.no/_utdanning-for-barekraft-9788202730451$qtext/html *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2175506$qtext/html *913 $aNorbok$bNB *961 $a225$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920423098102202$b2023-08-03T02:09:57Z$z999920423098102202 ^