Den norske modellen på virksomhetsnivå
Biblioteket har ingen eksemplarer av denne tittelen som kan reserveres
Digital representasjon
Logg inn for flere valg
Digital representasjon
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012788063 *00520250819092155.5 *007cr *008250819s2021 no eo 0 nob *00900000nam a22000005c 4500 *019 $bge *020 $a9788283951172 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922886921202201 *035 $a(NO-DIMO)c8096554-85d7-4451-b6c8-e62a63f87eeb *035 $a(NO-LaBS)51843424(bibid) *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000052196 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000052196 *040 $aNO-OsNB$bnob$erda *041 7$anob$2MARC *097 $aUkat *1001 $aFrisell, Marte$4aut$_389650300 *24510$aDen norske modellen på virksomhetsnivå *264 1$aOslo$bSamfunnsøkonomisk Analyse AS$c2021 *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $adatamaskin$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1003$2rdamt *338 $aonline (nettilkoblet) ressurs$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1018$2rdact *347 $atekstfil$0http://rdaregistry.info/termList/fileType/1002$2rdaft *347 $bPDF *4900 $aRapport$v15-2021 *520 $aSØA har i oppdrag for Landsorganisasjonen i Norge (LO) gjennomført et prosjekt om den norske modellen på mikronivå. I prosjektet har vi undersøkt den norske modellen på virksomhetsnivå, mer spesifikt søker vi her å belyse hva som er betydningen av en tillitsbasert ledermodell for virksomhetens prestasjoner, spesielt med hensyn til produktivitet og lønnsomhet. For å belyse forskningsspørsmålet har vi gjennomført en teori- og litteraturstudie, og en Case-analyse. I case-analysen tok vi utgangspunkt i hotellnæringen, og intervjuet ledelse, ansatte og tillitsvalgte ved fire hoteller i Norge. Vi har i tillegg intervjuet representanter i Fellesforbundet, som er sterkest representert blant hotellansatte. Intervjuobjektene fra hoteller og hvilke hoteller de jobber ved er behandlet anonymt, noe vi mener er avgjørende for at skulle prate fritt og åpent med oss. Funn fra prosjektet peker mot at både ledelse og ansatte ønsker en tillitsbasert ledelse, og at dette kan være lønnsomt spesielt i serviceyrker. De positive virkningene kan blant annet være at ansatte som føler seg trygge på at de har ledelsens tillit, i større grad kan utføre arbeidsoppgaver selvstendig, noe som er effektiviserende. I møte med kunder kan det at problemer kan løses der og da også virke positivt for kundetilfredshet. Samtidig ser vi at virksomheter hvor partssamarbeidet og tillitskultur fungerer best og er mest robust mot eventuelle konflikter, er der det er strukturerte og ordnede rammer for dialog og etterlevelse av avtaleverket. *655 7$aRapporter$0https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/1775$2ntsf$_253950500 *7001 $aBenedictow, Andreas$4aut$_127176600 *7001 $aBjøru, Emil Cappelen$4aut$_360635000 *7102 $aLO$4cli$_185768800 *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000052196$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *913 $aNorbok$bNB *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920642837102202$b2025-08-21T00:02:50Z$z999920642837102202 ^