
Forventes utgitt en.on.Comp
Læring og vurdering i den digitale skolen
Øystein Gilje (red.)Gilje, Øystein · Bok · Bokmål · utgitt 2025
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerBiblioteket har ingen eksemplarer av denne tittelen som kan reserveres
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012774504 *00520250902121329.0 *007ta *008250601s2025 no e nob *00904939cam a22003975c 4500 *019 $bl *020 $a9788215071312$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922548425502201 *035 $a(NO-DIMO)969a0947-e385-4577-b886-ee50a1bce54d *035 $a(NO-LaBS)48773652(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0739915 *035 $a(NO-OsBAS)9788215071312-900001 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0739915 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000049133 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000049133 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *041 $anob$aswe$aeng *08204$a371.334$223/nor/20250625$qNO-OsBAS *1001 $aGilje, Øystein$d1967-$0(NO-TrBIB)2104330$4edt$_18699600 *24010$aLæring og vurdering i den digitale skolen$_389794500 *24510$aLæring og vurdering i den digitale skolen$cØystein Gilje (red.) *250 $a1. utgave *264 1$aOslo$bScandinavian University Press$c2025 *300 $a254 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord /$rBrynhild Serine Farbrot.-$gIntroduksjon:$tNye verktøy, nye tekst- og vurderingspraksiser : en introduksjon /$rØystein Gilje.-$g1.:$tNår fag møter digital, multimodal tekstproduksjon /$rLine Ingulfsen.-$g2.:$tMed pandemien som utgangspunkt for matematikkvurdering /$rMarthe Fallang,.$g3.:$tSkriveteknologiens betydning i multimodalt /$rØystein Gilje.-$g4.:$tTeensplaining : å lære gjennom å forklare : et eksempel fra engelskfaget /$rIngrid Almås Urdahl, og$rKristine Østbye.-$g5.:$tElevers sjangerforhandlinger i samarbeid om presentasjoner /$rCornelia Camilla Kløvfjeld, og$rØystein Gilje.-$g6.:$tMaler for modellering av multimodalt tekstarbeid /$rThea Kadri Vikebø.-$g7.:$tMultimodale digitale produkter: prinsipper for design og bedømming /$rHenning Fjørtoft.-$g8.:$tÅ lete etter den beste utgaven av eleven – helhetlig læring og vurdering med digital teknologi /$rÅslaug Gjerpe, og$rHenriette Ibsen,.$g9.:$tDidaktisk relasjonsmodell for digitale klasserom /$rØystein Gilje.-$g10.:$tLærerinvolvering i designbasert forskning: eksempler fra et innovasjonsprosjekt /$rEli Tronsmo.-$g11.:$tBedömning av digitala multimodala representationer : en komplex process /$rAnna Åkerfeldt,$rPetra Magnusson, og$rSylvana Sofkova Hashemi.$g12..$tMultiliteracies in Singapore – a design-based educational research project /$rFei Victor Lim.-$g13.:$tMuLVu som innovasjonsprosjekt, datamateriale og metode : appendiks /$rØystein Gilje *520 $aDigitaliseringen av skolen har gitt elevene mulighet til å kombinere uttrykksformer som bilde, lyd og skrift i det som kalles multimodale tekster. I multimodale tekster kan elevene uttrykke hva de har lært på nye og ulike måter. For å vurdere multimodale tekster, og gi tilbakemelding til elevene, må lærere opparbeide nye former for vurderingskompetanse: Hvordan vurdere en elevprodusert podkast i historie sammenlignet med en skriftlig historieprøve? Hvordan vurdere en elevprodusert video i matematikk som viser fremgangsmåten for å løse et regnestykke? Antologien «Læring og vurdering i den digitale skolen» tematiserer og analyserer hvordan den digitale teknologien er integrert i elevenes arbeid og uttrykksformer i ungdomsskolen, og hva dette innebærer for lærernes vurderingspraksis. De ulike kapitlene er skrevet av forskere og lærere tilknyttet prosjektet «Multimodale lærings- og vurderingsformer i 1:1-klasserom» (MuLVu), og gir leseren ny kunnskap om hvordan oppgaver, sjangre, arbeidsmåter og vurderingspraksiser er i endring. I kapitlene bidrar forfatterne med konkrete råd om hvordan lærere kan arbeide med læring og vurdering på nye måter i et klasserom der alle elever har en egen digital enhet. MuLVu er et samarbeidsprosjekt mellom Bærum kommune og Universitetet i Oslo, og er finansiert av Forskningsrådets program for innovasjonsprosjekter i offentlig sektor. Antologien kan sees i sammenheng med kompetansepakken som prosjektet har produsert og publisert i Utdanningsdirektoratets kompetanseportal. *7001 $aGilje, Øystein$d1967-$0(NO-TrBIB)2104330$4edt$4aui$4aft$4ctb$_18699600 *758 $iVerksid:$aLæring og vurdering i den digitale skolen$0242afdfb-38a8-46c1-9933-35dae8ad9cdf$2NO-OsBA *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000049133$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$ascup.no$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.18261/9788215071305-25$qtext/html$qapplicaton/pdf$qapplication/ePub *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215071312 *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/2/1/9788215071312.jpg$qimage/jpeg *961 $a225$9local *991 $aComponent parts *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920635235302202$b2025-07-31T00:03:04Z$z999920635235302202 ^