
Hvor skal du i helga? : en bok om religionsmangfold, trosopplæring og skole
Anders Aschim, Ole Kolbjørn Kjørven, Hildegunn Valen Kleive (red.)Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerBiblioteket har ingen eksemplarer av denne tittelen som kan reserveres
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012741445 *00520250613104708.0 *007ta *008250516s2025 no e 0 0 nob *00905228nam a22003735c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-02-88225-9$cNkr 399.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922780346402201 *035 $a(NO-DIMO)ef3d493a-6e1d-41c5-a110-6430d38e688e *035 $a(NO-LaBS)51553263(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0768908 *035 $a(NO-OsBAS)9788202882259-900008 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0768908 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000046068 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000046068 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *13000$aHvor skal du i helga?$f2025$_380359100 *24510$aHvor skal du i helga?$ben bok om religionsmangfold, trosopplæring og skole$cAnders Aschim, Ole Kolbjørn Kjørven, Hildegunn Valen Kleive (red.) *264 1$aOslo$bCappelen Damm forskning$c2025 *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *4901 $aReligionsfag profil$v49$x1502-7929 *50500$aInnleiing /$rAnders Aschim,$rOle Kolbjørn Kjørven,$rHildegunn Valen Kleive.-$g1.:$t«De sitter jo mye inne på lørdager, da - »: : om læreres erfaringer med sammenhenger mellom skolens KRLE-undervisning og elevens deltakelse i religiøs trosopplæring /$rMarianne Hustvedt ,$rThor-André Skrefsrud. -$g2.:$t«Jeg tror ikke det er så mye stress så lenge alle respekterer deg»: : ungdomsskoleelever om «den religiøse andre /$rOle Kolbjørn Kjørven,$rMirnes Amor Hurtic.-$g3.:$t"Det skal gjøre litt vondt" : om ubehag i KRLE-faget /$rMarianne Hustvedt.-$g4.:$t"I kirken så bare opplever du det" : trospraksis som pedagogikk i katolsk katekese /$rMarta Bivand Erdal,$rMarianne Friisberg Larssen.-$g5:$t"Det er her jeg vil være" : katekesens betydning for katolsk ungdom /$rOle Kolbjørn Kljørven,$rMarianne Friisberg Larssen.-$g6.:$tMetoder, organisering og læremateriell i moskeskoler i Norge /$rSynnøve Markeng,$rHildegunn Valen Kleve,$rVebjørn L. Horsfjord. -$g7.:$tYtringsrommet i moskeundervisninga : muslimske ungdommers perspektiv /$rAnne Grethe Kjelling.-$g8.:$tI og mellom rom : rom som (begrenset) ressurs i trosopplæring /$rHildegunn Valen Kleive,$rLars Julius Halvorsen,$rAnders Aschim .-$g9.:$t"Eg kan alle på polsk" : språkpraksiser i katolsk opg muslimsk trusopplæring /$rAnders Aschim,$rNora S. Eggen.-$g10.:$t"Så hva syntes du om å la meg tro på Gud og sånn?" : migrasjon, religion og det fellesnorske prosjektet /$rMarta Bivand Erdal. *520 $aBoken henvender seg spesielt til lærere og lærerstudenter, men er relevant for alle som møter barn og ungdom som har ulike trosfellesskap og reiligiøs tilknytning *520 $aJa, rundt omkring i Norge arrangerer ulike trossamfunn religionsundervisning for barn og unge i helger og på ettermiddagstid. Denne boka er en døråpner inn til flere av disse stedene gjennom kapitler som beskriver undervisningen i moskéer og katolske kirker i Norge. Boka gir innsikt i hvordan slik undervisning oppleves av barn, ungdommer, foreldre, undervisere og ledere. I tillegg belyses forholdet mellom religionsundervisningen i trossamfunnene og KRLE-undervisningen i grunnskolen, samt hvordan religions- og livssynsmangfold kommer til uttrykk i grunnskolen. Elevene, men også KRLE-lærere og skoleledere kommer til orde når disse sammenhengene diskuteres.Boka formidler kunnskap fra forskningsprosjektet «Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge» (FAITHED). I dette prosjektet, som er finansiert av Forskningsrådet, har et team av utdanningsforskere, samfunnsforskere og religionsforskere gått sammen for å synliggjøre og forstå mangfold i skolen og i samfunnet med særlig blikk for religiøst mangfold. Denne kunnskapen er relevant for lærere og skoleledere, utdanningsforskere og studenter i lærerutdanningene. Ledere, lærere og medlemmer i trossamfunnene vil også ha nytte av å kjenne til hvordan barn og unge selv opplever rollen trossamfunnene og skolen spiller i livet deres. Håpet er at boka kan bidra til refleksjon og diskusjon i utdanningsfeltet, i trossamfunnene, men også i den offentlige samtalen om det mangfoldige norske samfunnet. *7001 $aAschim, Anders$d1958-$0(NO-TrBIB)90408115$4edt$4aui$4ctb$_19682700 *7001 $aKjørven, Ole Kolbjørn$4edt$4aui$4ctb$_133901900 *7001 $aKleive, Hildegunn Valen$4edt$4aui$4ctb$_148168300 *71020$aa Non-formal faith education, the public school, and religious minorities in Norway (FAITHED)$d2021-2025$4pbl$_380359200 *830 $aReligionsfag profil$x1502-7929$v49$_178176100 *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000046068$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/f82d4685-f007-45d1-8570-4277cfdc8e3f/original.jpg$3Omslagsbilde *85641$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/f82d4685-f007-45d1-8570-4277cfdc8e3f/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85641$acdforskning.no/cdf/catalog/book$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.23865/cdf.248$qtext/html$qtext/xml$qtext/pdf$qtext/epub *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202882259 *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/9/5/9788202882259.jpg$qimage/jpeg *85642$acdforskning.no$3Omslagsbilde$uhttps://cdforskning.no/public/presses/1/submission_248_351_coverImage_en_US.png$qimage/png *961 $a227$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920626144302202$b2025-06-19T00:02:53Z$z999920626144302202 ^