Hvordan studere utdanningspolitikk? : tekster, teorier, tilnærminger
Kristin Sivesind (red.)Bok · Flerspråklig · utgitt [2024]
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerBiblioteket har ingen eksemplarer av denne tittelen som kan reserveres
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012595164 *00520241002082302.0 *008240823s2024 no a eob 0 0 mul *00906222cam a2200517 c 4500 *020 $a978-82-02-83930-7$cGratis$q(★.pdf) *020 $a978-82-02-84857-6$cGratis$q(★.html) *020 $a978-82-02-84858-3$cGratis$q(ePub) *020 $a978-82-02-84859-0$cGratis$q(★.xml) *020 $z978-82-02-84839-2$qheftet *0247 $a10.23865/noasp.215$2doi *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922524245202201 *035 $a(NO-DIMO)6be959ff-982a-4606-b0be-bad58b481264 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000038669 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-VoHVB *0410 $amul$anob$aswe *08204$a379$qNO-OsBA$223/nor/20240905 *1300 $aHvordan studere utdanningspolitikk?$_328150800 *24510$aHvordan studere utdanningspolitikk?$btekster, teorier, tilnærminger$cKristin Sivesind (red.) *264 1$a[Oslo]$bCappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing),$c[2024] *300 $a1 online (nettilkoblet) ressurs (261 sider)$billustrasjoner *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $adatamaskin$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1003$2rdamt *338 $aonline (nettilkoblet) ressurs$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1018$2rdact *347 $aPDF$bHTML$bEPUB$bXML *347 $atekstfil$0http://rdaregistry.info/termList/fileType/1002$2rdaft *504 $aInneholder bibliografi *50500$gForord /$rKirsten Sivesind.-$gInnledning /$rKirsten Sivesind.. -$g1.:$tUtdanningspolitiske dokumenter og styring /$rKirsten Sivesind .-$g2.:$tAnalyse av utdanningspolitiske dokumenter : omformingg av saker og bevegelser i tekst/$rBertit Karseth ,-$g3.:$tKunnskapsoversikter og litteraturgjennomganger /$rDijana Tiplic,$rKirsten Sivesind. -$g4.: "- och det är sakens kärna" : om kvalitative innehållsanalyser /$rGunnlaugur Magnússon.-$g5.:$tSammenliknende studier - et sosiologisk perspektiv /$rKirsten Sivesind.-$g6.:$tBibliografiske nettverk : en digital analyse av siteringer /$rLars G. Johnsen .-$g7.:$tOversettelser av utdanningspolitikk i midlertidige nettverksorganisasjoner : et systemteoretisk perspektiv /$rPetter Hansen,$rKirsten Sivesind.-$g8.:$tEkspertintervjuer i det utdanningspolitiske feltet.-$g9.:$rGunnlaugur Magnússon. *5060 $fUnrestricted online access$2star *5208 $aEducation policy has a significant impact on how kindergartens, schools and other educational institutions are run. In working with these institutions, it is interesting to study how power is legitimized and managed.How to Study Education Policy: Texts, Theories and Approaches presents a range of academic and methodological strategies for studying this field. In addition to nuanced academic subject traditions, the authors present qualitative and comparative approaches to document studies and expert interviews. The anthology provides a number of examples of different ways of carrying out studies, including digital and practice-based analyses. It addresses questions about the role of theory and how research is best reported. A central theme is the importance of evidence and expertise in education policy and reform work, a field that the authors have explored through the POLNET project (Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison).This book will be of interest to academics, experts in the field, education students, teacher educators and public sector employees.$cPublisher's review *5208 $aUtdanningspolitikk har stor betydning for hvordan barnehager, skoler og andre pedagogiske institusjoner drives. I arbeidet med disse institusjonene er det interessant å studere hvordan makt legitimeres og forvaltes.Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger presenterer en rekke faglige og metodiske tilnærminger for å studere utdanningspolitikk. I tillegg til å nyansere akademiske fagtradisjoner, presenterer forfatterne kvalitative og komparative tilnærminger til dokumentstudier og ekspertintervjuer. Boken gir en rekke eksempler på hvordan studier kan gjennomføres, inkludert digitale og praksisbaserte analyser. Den tar opp spørsmål om teoriens plass i studier og hvordan forskningen kan og bør rapporteres. Et sentralt tema er betydningen av evidens og ekspertise i utdanningspolitikk og reformarbeid, et fagfelt som forfatterne har utforsket gjennom POLNET-prosjektet (Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison).Boken henvender seg til akademikere, fageksperter, pedagogikkstudenter, lærerutdannere og ansatte i offentlig sektor$cForlagets omtale *540 $aCreative Commons Navngivelse--ikkekommersiell-ingenbearbeidelser 4.0 Internasjonal |f CC ND 4.0 |2 cc |2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ *546 $aNorsk og svensk tekst *650 7$aUtdanningspolitikk$0(NO-OsBA)1117534$2bibbi$9nno$_328150900 *650 7$aUtdanningspolitikk$0(NO-OsBA)1117534$2bibbi$9nob$_328151000 *7001 $aSivesind, Kirsten$d1963-$0(NO-TrBIB)90688770$4edt$4edt$4aui$4ctb$_33982600 *7102 $aPolicy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison$4res$_328479400 *77608$tHvordan studere utdanningspolitikk?$w999922509298102201$z978-82-02-84839-2 *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/982b775e-f388-4ba7-b5fb-85ae611146e3/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/982b775e-f388-4ba7-b5fb-85ae611146e3/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85640$acdforskning.no$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.23865/noasp.215$zGratis$yCappelen Damm Akademisk NOASP *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000038669$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202848392 *85642$acappelendamm.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://utdanning.cappelendamm.no/_hvordan-studere-utdanningspolitikk-9788202848392$qtext/html *85642$acdforskning.no$3Innholdsfortegnelse$uhttps://cdforskning.no/cdf/catalog/book/215$qtext/html *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2282022$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2282022$qtext/html *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920560990602202$b2024-11-03T01:03:33Z$z999920560990602202 ^