
Utforskende undervisning i matematikk
Utforskende matematikkundervisning (Covertittel) · Per Øystein Haavold (red.)Bok · Bokmål · utgitt [2024]
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012536718 *00520250106094832.0 *007ta *008240627s2024 no a e 0 nob *00905867cam a2200481 c 4500 *019 $bl *020 $a9788215070223$cNkr 439.20$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922342169902201 *035 $a(NO-DIMO)6913f3ae-fa9b-43d6-9701-505395669cf2 *035 $a(NO-LaBS)39180346(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0731793 *035 $a(NO-OsBAS)9788215070223-900001 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0731793 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000035104 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000035104 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a372.7044$qNO-OsBA$223/nor/20240628 *08204$a510.7$223/nor/20240628$qNO-KrUA *1300 $aUtforskende undervisning i matematikk$_318752200 *24510$aUtforskende undervisning i matematikk$cPer Øystein Haavold (red.) *24614$aUtforskende matematikkundervisning *260 $g2024-06-10 *263 4$c240701 *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2024] *300 $a291 sider$billustrasjoner i farger *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord :$gBokas oppbygging. -$gDel 1.:$4t Hva er utforskende undervisning ? :$g1.:$tHva er utforskende matematikkundervisning? /$rJan Roksvold ;$g2.:$tUtforskende undervisning : fra teori til praksis /$rMorten Blomhøj, og$rPer Øystein Haavold ;$g3..$tEffekten av utforskende undervisning /$rJan Roksvold, og$rPer Øyvind Haavold ;$g4.:$tSamisk etnomatematikk : hva, hvorfor og hvordan? /$rAnne Birgitte Fyhn,$rAnne Kaisa Partapouli ,$rAnn-Synnøve Steinfjell, og$rPia-Maria Labba.. -$gDel 2.:$tSammenheng gjennom Undersøkende Matematikkundervisning (SUM) :$g5.:$tImplementering av utforskende undervisning i skolen : SUM : sammenheng gjennom Utforskende Matematikkundervisning /$rMorten Blomhøj, og$rPer Øystein Haavold ;$g6.:$tHvilken utvikling kan vi se hos lærerne som deltok i SUM-prosjektet? /$rIda Friestad Pedersen, og$rPer Øystein Haavold ;$g7.:$tHvordan kan elevers oppfatninger om matematikk og motivasjon for å lære matematikk knyttes til utforskende undervisning: et perspektiv fra SUM-prosjektet./$rIda Friestad Pedersen, og$rPer Øystein Haavold -$gDel 3.:$tUtforskende undervisning i praksis : eksempler fra SUM :$g8.:$tUtforskende mønsteraktivitet i barnehage og begynneropplæring /$rGeir Olaf Pettersen,$rMonica Volden, og$rGuro Moe.-$g9.:$tMatematikkfagets bidrag til revitalisering av et utrydningstruet spill /$r;$g10.:$tUtforskende undervisning og læringsmål : Taxicab-geometri /$rPer Øystein Haavold, og$rIda Friestad Pedersen ;$g11.:$t"Syk" matematikk /$rJan Roksvold -$g12.:$thvordan få elevene klar til oppsummeringsfasen./$rThomas Frantzen Eidissen, og$rOve Gunnar Drageset -$gDel 4.:$tUtforskende undervisning og kjerneelementer :$g13.:$tInnsikt i problemløsing og utforsking /$rPer Øystein Haavold, og$rEirin Stenberg ;$g14.:$tKommunikasjon i matematikk : langt mer enn språk og representasjoner /$rOve Gunnar Dragset og$rThomas Frantzen Eidissen$g15.:$tMatematiske bevis og resonnement./$rAlv Birkeland -$gForfatteromtaler ;$gReferanser$gStikkord. *520 $aUtforskende undervisning har fått en sentral plass i norsk skole de siste årene og hevdes å kunne motvirke barn og unges stadig fallende interesse, motivasjon og læring i realfag. Politikere og utdanningsbyråkrater argumenterer for at mer utforskning i skolen kan bidra til verdiskapning på samfunnsnivå og livsmestring på individnivå. Men hva sier forskningen om utforskning i matematikkundervisningen? Med utgangspunkt i forskning ønsker forfatterne å gi svar på sentrale problemstillinger knyttet til utforskende undervisning i matematikk. Målet er at leseren skal få en bedre forståelse for hva utforskende matematikkundervisning er, hvordan det kan se ut på forskjellige trinn i utdanningsløpet, og, ikke minst, hva læringsutbyttet kan være. Med et klart og direkte språk setter forfatterne søkelys på matematikkundervisning i praksis. Utforskende undervisning i matematikk en fagfellevurdert, vitenskapelig antologi skrevet av medlemmer i Forskningsgruppa i Matematikkdidaktikk ved UIT - Norges Arktiske Universitet. Den er skrevet i etterkant av et større forskningsprosjekt om utforskende undervisning finansiert av Norges Forskningsråd. Boken vil være nyttig for lærerutdannere, lærerstudenter, lærere og alle som ønsker å lære mer om utforskende undervisning i matematikk.$cForleggeropplysninger *650 7$aMatematikk$0(NO-TrBIB)HUME08160$2humord$_186732200 *650 7$aMatematikk$xUndervisningsmetodar$0(NO-OsBA)1204173$2bibbi$9nno$_318752300 *650 7$aMatematikk$xUndervisningsmetoder$0(NO-OsBA)1204173$2bibbi$9nob$_318752400 *650 7$aUndervisning$0(NO-TrBIB)HUME07899$2humord$_185560200 *653 0$amatematikk$aundervisning$alæring$_95365100 *7001 $aHaavold, Per Øystein$0(NO-TrBIB)5062889$4edt$_318752500 *7102 $aUiT Norges arktiske universitet$bInstitutt for matematikk og statistikk$0(NO-TrBIB)1470399606915$_13608500 *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000035104$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215070223 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://www.universitetsforlaget.no/media/catalog/product/cache/d1553489e51b9a70be60b3d458cd83ac/9/7/9788215070223_09b5780e37953912524cdec2aeed7026.jpg$qimage/jpeg *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/universitetsforlaget/docs/9788215070223_haavold_bla_i_boka?fr=sMDI4OTYzOTk1MTQ$qapplication/pdf *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/undersokende-undervisning-i-matematikkv$qtext/html *913 $aNorbok$bNB *961 $a219$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920534397602202$b2024-07-03T00:08:26Z$z999920534397602202 ^