
Samskapt kunnskap i skole og lærerutdanning : der praksis og teori møtes
Anne Berit Emstad (red.)Bok · Bokmål · utgitt [2023]
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012249874 *00520231020134534.0 *007ta *008230628s2023 no a e 0 nob *00906211cam a2200457 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-15-06381-2$cNkr 359.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922204332102201 *035 $a(NO-DIMO)8a6136b2-b7b7-4fdf-811d-9d07b123c13a *035 $a(NO-LaBS)21662181(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0689913 *035 $a(NO-OsBAS)150466963 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0689913 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000025773 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000025773 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a371$qNO-OsBA$223/nor/20230926 *1300 $aSamskapt kunnskapsutvikling i skolen$_245262900 *24510$aSamskapt kunnskap i skole og lærerutdanning :$bder praksis og teori møtes$cAnne Berit Emstad (red.) *263 $a230922 *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2023] *300 $a374 sider$billustrasjoner *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord /$rAnne Berit Emstad.-$gInnledning /$rAnne Berit Emstad.-$g1.:$tÅ muliggjøre samskapte FoU-prosjekter mellom lærere og forskere /$rTorild Oddane og$rIngrid Stenøien. -$g3.:$tTverrinstitusjonelle læringsfellesskap i norskfaget – erfaringer fra USSiT /$rYvonne Albrigtsen og John Brumo. -$g4.:$tSamskapte praksisstudier /$rTorunn Klemp og$rKathinka Hveem Johannessen. -$g5.:$tEndringsverksteder – et PLUSS for lærerutdanningen. /$rLise Vikan Sandvik og$rAlex Strømme.-$g6.:$tEt samskapt undervisningsopplegg om kontaktlærerrollen – brobygging mellom campus og praksisskole./$rJuliette Boks-Vlemmix og Kristina Karlgård.-$g7.:$tVeiledningsdokumentets rolle i praksisveiledningen – fra nyttig verktøy til akademisk øvelse /$rRandi Farstad,$rRita Gjersvold Hage,$rKari Anne Nordgård,$rThea Selle Opdal og$rAnne Mari Skogan.-$g8.:$tProfesjonelt læringsfellesskap mellom praksislærer og fagdidaktiker /$rAlex Strømme og Ellen Juvik.-$g9.:$tSamskapt kunnskapsutvikling om inkludering i en mangfoldig skole – med eleven i sentrum./$rMarit Uthus og Kristin I. H. Sivertsen.-$g10$tMatematiske samtaler i et flerspråklig klasserom – hvordan inkludere flere? /$rCamilla Normann Justnes og$rKristina Gätzschmann. -$g11.:$tMatematikk i flytsonen – samarbeid for et resonnerende læringsmiljø./$rSilje Rødseth, Anders Sanne og Per Gunnar Østerlie. -$g12.:$tBruk av norsk i engelskundervisningen: en kvalitativ studie av elevers og læreres holdninger /$rGeorgios Neokleous,$rIngunn Ofte og$rTor Sylte.-$g13.:$tYrkesfaglig utdanningsvalg – et FoU-samarbeid mellom ungdomsskole og videregående skole i universitetsskoleprosjektet /$rJohnny Forsbakk og$rKlara Rokkones. -$g15.:$tÅ lære om kunnskap :mikrohistorie for å forstå hvordan kunnsap blir til./$rLars Busterud. -$g16.:$tKunnskapsarbeid i tverrfaglige og tverrinstitusjonelle læringsfellesskap /$rKatrine Dalbu Alterhaug,$rTina Beate Bjørk og$rMarthe Nonstad.-$g17.:$tMuligheten av i morgen: et samskapt fortellingsprosjekt som inkludering og estetisk tilnærming til læring i barneskolen./$rAudun Mollan Kristoffersen,$rTone Pernille Østern og$rBritt Karin Utvær.-$g18.:$tHvorfor samskapt FoU i lærerutdanningsskoler? /$rAnne Berit Emstad.-$gBidragsytere.-$gStikkord. *520 $aI denne boken presenterer vi ny kunnskap om samarbeid og utvikling av undervisning og veiledingspraksis i skole og lærerutdanning, utledet av FoU-prosjekter. Intensjonen er å vise hvordan utviklingsarbeid kan gi lokal kunnskap og danne grunnlaget for utvikling av egen organisasjon, og samtidig være et bidrag til forskingsfeltet.FoU-prosjektene involverer elever, lærerstudenter, lærere og forskere i et partnerskap med tre universitetsskoler. De ulike kapitlene gir leseren innsikt og forståelse av hva som skjer når ansatte i skole og universitet sammen utvikler ny kunnskap om undervisning, veiledning og læring. Samlet sett er boken et argument for samskapte FoU-prosjekter, og ikke minst understreke rollen universitetsskoler og lærerutdanningsskoler kan ha for kvalitetsutvikling i skole og lærerutdanning, både lokalt og for forskningsfeltet nasjonalt og internasjonalt.40 forfattere har bidratt i boken. De har sitt daglige arbeidssted i en universitetsskole, på universitetet eller begge deler. Vi håper at boken kan brukes som grunnlag for profesjonsutvikling og organisasjonsutvikling i skole og lærerutdanning, og bidra til økt innsikt i rollen universitetsskoler og lærerutdanningsskoler kan spille som utprøving og innovasjonsarena.Målgruppen for boken er ledere og ansatte i skoler, forskere på universiteter og høgskoler, og alle andre som har interesse for skoleutvikling, eller som er opptatt av partnerskap i lærerutdanningen$cforleggeropplysninger *650 7$aForskning og utviklingsarbeid$0(NO-TrBIB)HUME22808$2humord$_186323600 *650 7$aSkolen$0(NO-TrBIB)HUME27903$2humord$_335394400 *650 7$aSkoleutvikling$0(NO-OsBA)1126797$2bibbi$9nno$_200512400 *650 7$aSkoleutvikling$0(NO-OsBA)1126797$2bibbi$9nob$_200512500 *650 7$aSkoleutvikling$0(NO-TrBIB)HUME24682$2humord$_186774100 *653 2$aPLUSS-prosjektet (Praksis-Lærerutdanning-Skole -Samarbeid)$_245263000 *7001 $aEmstad, Anne Berit$d1966-$0(NO-TrBIB)8032255$4edt$_27081500 *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000025773$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215063812 *85642$aaschehoug.no$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://www.biblioimages.com/aschehoug/dam.aspx?p=downloadasset&assetversionid=172726&key=0c05b6f460$qapplication/pdf *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2171859$qtext/html *85642$aissuu.com.$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/universitetsforlaget/docs/9788215063812_emstad_bla_i_boka?fr=xKAE9_zU1NQ$qapplication/pdf *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/samskapt-kunnskapsutvikling-i-skolen$qtext/html *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920438700302202$b2023-09-27T02:22:52Z$z999920438700302202 ^