
Læring i et Vygotsky-perspektiv : muligheter og konsekvenser for opplæringen
Ann-Cathrin Faldet, Thor-André Skrefsrud og Hege Merete Somby (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2023
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerBiblioteket har ingen eksemplarer av denne tittelen som kan reserveres
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012218130 *00520250530083825.0 *007ta *008230704s2023 no e 0 0dnob *00905267cam a2200469 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-02-81150-1$cNkr 398.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922209255202201 *035 $a(NO-DIMO)aea54eb0-907d-467a-9ad0-fa2c6d73d704 *035 $a(NO-LaBS)21120562(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0690297 *035 $a(NO-OsBAS)150467290 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0690297 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000022816 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000022816 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a370.1523$qNO-OsBA$223/nor/20230720 *1300 $aLæring i et Vygotsky-perspektiv$_241994600 *24500$aLæring i et Vygotsky-perspektiv :$bmuligheter og konsekvenser for opplæringen$cAnn-Cathrin Faldet, Thor-André Skrefsrud og Hege Merete Somby (red.) *26323$a230703 *264 1$aOslo$bCappelen Damm akademisk$c2023 *300 $a243 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord /$rAnn-Cathrin Faldet,$rThor-André Skrefsrud,$rHege Merete Somby.-$g1.:$tVygotsky i forskning og praksis: Hvorfor rette blikket mot et sosiokulturelt læringssyn? /$rAnn-Cathrin Faldet,$rThor-André Skrefsrud,$rHege Merete Somby.-$g2.:$tOpphavet til Vygotskys perspektiver: Piagets og Vygotskys teorier om barns utvikling av tenkning og tale /$rArne Skodvin. -$g3.:$tMemory in action – thinking in action : Vygotsky’s contribution to tacit knowledge theory /$rThor ola Engen.-$g3,:$tReconstructing the Vygotskian vision of play, learning and development in early childhood /$rMilda Bredikyte,$rPentti Hakkarainen.-$g5.:$tFrom the abstract to the concrete: Creating conditions for the development of theoretical thinking in children in early education /$rEwa Filipiak.-$g6.:$tPerezhivanie og elevens subjektive opplevelse av læringsmiljø$rThor-André Skrefsrud. -$g7.:$tVygotskys defektologi – et perspektiv på inkluderende opplæring /$rHege Merete Somby ,$rStina Vik -$g8.:$tInkludering som allmennpedagogisk prinsipp i et vygotskiansk perspektiv /$rKari Nes.-$g9.:$tSoner for nær skriveutvikling: Ei utviklings- og danningsorientert tilnærming til responsdialogar /$rMari-Ann Igland.-$g10.:$tÅ forberede seg på hjem–skole-samarbeid: Lærerstudenters bruk av virtual reality-teknologi i et Vygotsky-perspektiv /$rAnn-Cathrin Faldet,$rThor-André Skrefsrud,$rHege Merete Somby.-$g11.:$tVygotsky med VR-briller /$rHege Merete Somby,$rOdd Rune Stalheim. -$g12.:$tJul i skolen som et gjenkjennelig og foranderlig fellesskap /$rElisabeth Tveito Johnsen. *520 $aLæring i et Vygotsky-perspektiv viser hvordan Lev Vygotskys (1896–1934) sosiokulturelle perspektiver på læring og utdanning på ulike måter kan bidra til å skjerpe blikket for hva god opplæring kan være i barnehage og skole. Vygotskys ideer er en viktig referanseramme for dagens pedagogiske tenkning og utgjør et sentralt perspektiv innenfor utdanningsfeltet. Samtidig er det vanskelig å overse den markante forskjellen mellom det sosiokulturelle perspektivet og samtidens standardisering av utdanning, drevet frem globalt av politikere og utdanningsreformatorer.Antologien bidrar til en dypere forståelse av hvordan sosiokulturelle perspektiver kan gi «muligheter og konsekvenser for opplæringen». Kapitlene i boken er på ulike måter inspirert av Vygotskys pedagogiske tenkning og bruker den aktivt og viderefører den inn i nye forskningsprosjekter i møte med nye forsknings- og praksisfelt innenfor barnehage, skole og lærerutdanning.Boken henvender seg til forskere, lærerutdannere, lærere, studenter og andre som interesserer seg for sosiokulturelle læringsprosesser i utdanning. --$cBaksiden av omslaget *60017$aVygotskij, Lev Semjonovitsj$d1896-1934$0(NO-TrBIB)90212633$2bare$_12777100 *650 7$aLæring$gpedagogisk psykologi$0(NO-OsBA)1122626$2bibbi$9nno$_185696300 *650 7$aLæring$gpedagogisk psykologi$0(NO-OsBA)1122626$2bibbi$9nob$_185696400 *650 7$aLæringspsykologi$0(NO-TrBIB)HUME24397$2humord$_190832800 *650 7$aSosio-kulturell læringsteori$0(NO-TrBIB) HUME29813$2humord$_243847200 *7001 $aFaldet, Ann-Cathrin$d1965-$0(NO-TrBIB)4050810$4edt$4aui$4ctb$_14238000 *7001 $aSkrefsrud, Thor-André$d1972-$0(NO-TrBIB)2108877$4edt$4aui$4ctb$_25992300 *7001 $aSomby, Hege Merete$d1974-$0(NO-TrBIB)9041377$4edt$4aui$4ctb$_93855900 *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/28f20289-aed2-41a0-a15a-2a9e2309842b/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/28f20289-aed2-41a0-a15a-2a9e2309842b/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000022816$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$anoasp.no$3Fulltekst$uhttps://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/191$qapplication/pdf *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202811501 *85642$acappelendamm.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://utdanning.cappelendamm.no/_laring-i-et-vygotsky-perspektiv-9788202811501$qtext/html *913 $aNorbok$bNB *961 $a225$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920420282802202$b2023-07-15T02:09:25Z$z999920420282802202 ^