Amplified connections : exploring performative co-creation and distributed creativity in the context of accessible music creation technologies
Matthias JungInngår i serie: Doctoral dissertations at the University of Agder (505)
Jung, Matthias · Bok · Engelsk · utgitt 2024
Jung, Matthias · Bok · Engelsk · utgitt 2024
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012631761 *00520250206123339.0 *007ta *008161115s2024 no ad e bm 00 0 eng c *00905683cam a2200409 c 4500 *019 $bl *020 $a9788284272238$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922586575002201 *035 $a(NO-LaBS)51264420(bibid) *040 $aNO-OsNB$bnob$erda *0824 $a780.78$223/nor/20241205$qNO-KrUA *1001 $aJung, Matthias$0(NO-TrBIB)1698994098532$4aut$_352537500 *24000$aAmplified connections$_352537600 *24510$aAmplified connections :$bexploring performative co-creation and distributed creativity in the context of accessible music creation technologies$cMatthias Jung *264 1$aKristiansand$bUniversity of Agder, Faculty of Fine Arts$c2024 *264 4$c© 2024 *300 $axv, 221 sider$billustrasjoner, figurer, tabeller$c24 cm *336 $astillbilde$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1014$2rdaco *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *4901 $aDoctoral dissertations at the University of Agder$v505$xISSN 1504-9272 *500 $aDelvis opptrykk av artikler *502 $aAvhandling (ph.d.) - Universitetet i Agder, Kristiansand, 2024 *504 $aInneholder bibliografiske referanser *5203 $aI de siste tiårene har interaktive musikksystemer begynt å bli integrert i rytmisk musikkframføring. Utviklingen innen digital teknologi har gjort det mulig å inkludere et stort antall medskapere, inkludert bidragene fra publikum under livekonserter i sanntid. I tillegg har autonome musikkteknologier utviklet seg til å bli et lett tilgjengelig verktøy for både komponister og systemskapere. Denne utviklingen har motivert dette avhandlingsprosjektet, som utforsker feltet for deltakende framføring ved å fokusere på systemdesign, bruk og erfaringer innenfor konsertmiljøer for rytmisk musikk. Målsetting for denne avhandlingen er å belyse følgende spørsmål: Hvordan kan interaktive paradigmer bli integrert i live musikkframføringer, og hvordan er de knyttet til behovene til både deltakende publikum og sceneutførere. Hva avhenger opplevelsen av disse deltakende systemene av, og hvordan kan vi inndele ulike måter å bruke dem på? Til sist, hvordan påvirker aktuelle autonome konsepter innen musikkgenerering designet og bruken av interaktive musikkframføringssystemer? For å svare på disse spørsmålene, etableres forskningskonteksten og tilnærmingen i den innledende teoretiske delen av denne avhandlingen, som består av tre rammekapitler. Deretter presenteres resultatene av det empiriske arbeidet i form av to pilotstudier og fire artikler som ble fullført innenfor forskningsperioden. Den innledende delen begynner med kapittel Performance som fokuserer på musikalsk innflytelse og publikumsrespons gjennom begrepene musisering, utførelse, og musikalske gester. Kapittel Participation utforsker hvordan bruken av disse publikumsgestene påvirker konsertframføringer. I dette kapittelet teoretiseres det ulike konsepter av distribuert kreativitet ved hjelp av postfenomenologi og menneske-datamaskin-interaksjon (HCI; fra engelsk human-computer interaction), som anvendes i spørsmålet om "publikumsinstrumenter." I kapittelet Autonomy gjennomgås aspekter ved kunstig kreativitet med hensyn til bruken i interaktive musikkframføringssystemer. Etter to forstudier om publikumsgester og utførerens bevegelser, inneholder den empiriske delen av avhandlingen fire artikler. Den første artikkelen inneholder en studie om publikumsdeltakelse som involverer implementeringen av tre interaktive elementer i en live elektronisk konsert. Data ble innhentet gjennom selvrapporteringsskjema, gruppeintervju med publikumsmedlemmer og et intervju med utøvere. Den andre artikkelen tar for seg videreutviklingen av interaksjonsprogramvaren og analyserer publikums oppførsel mer grundig, og genererer på sin side en brukertypologi for deltakerne. I den tredje artikkelen introduseres autonome konsepter i interaktive framføringssystemer som foreslår en tredimensjonal modell med kategoriene embodiment, participation og autonomy. Deretter blir modellen anvendt på analysen av ni smarte musikkframføringssystemer (IMPS; fra engelsk intelligent music performance systems) og omformulert fra perspektivet til spekulativ designforskning. Den fjerde artikkelen analyserer mekanikken til systemenes intelligens og foreslår visse alternative beregningsprinsipper som "symbiotiske algoritmer."$cHentet fra forfatterens avhandling, sett 05.12.24 *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cNasjonalbiblioteket Digital$d2025-01-28 *546 $aSammendrag på norsk *653 0$aSmarte musikkframføringssystemer$aintelligent music performance systems$apublikumsdeltakelse$aaudience participation$adistribuert kreativitet$adistributed creativity$ainteraktivitet$arytmisk musikk$aframføringspraksis$_352537700 *7001 $aJung, Matthias$0(NO-TrBIB)1698994098532$tAmplified connections$_352537500 *7102 $aUniversitetet i Agder$0(NO-TrBIB)8001540$4pbl$_10899700 *7102 $aUniversitetet i Agder$bFakultet for kunstfag$0(NO-TrBIB)1507616671576$4dgg$_18628500 *830 0$aDoctoral dissertations at University of Agder (trykt utg.)$x1504-9272$v505$w990713508374702201$_12356900 *85641$3Fulltekst$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2025012148023$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *913 $aNorbok$bNB *917 $ad *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920587737002202$b2025-01-17T01:05:29Z$z999920587737002202 ^