
Å være lærer i en mangfoldig skole : kulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag /
Espen Schjetne og Thor-André Skrefsrud (red.)Bok · Flerspråklig · utgitt 2018
Ledig
- Automatlager: 2 av 3 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001915909 *00520250627111531.0 *007ta *008180423s2018 no ao er 00 0 mul *00906319nam a2200529 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-05-51225-2$qh.$cNkr 379.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920545215902201 *035 $a(NO-LaBS)14464721(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150293050 *040 $aNO-OsBAS$bnob$dNO-OsNB$ekatreg *0410 $amul$anob$anno *080 $a376.7 *08204$a370.117$qNO-OsBAS$223/nor *0830 $a089$a02437$z1$223 *0830 $a371.12089$223$qNO-VoHVB *24500$aÅ være lærer i en mangfoldig skole :$bkulturelt og religiøst mangfold, profesjonsverdier og verdigrunnlag /$cEspen Schjetne og Thor-André Skrefsrud (red.) *260 $aOslo$bGyldendal$c2018 *300 $a312 s.$c25 cm$bill. *336 $atext$btxt$2rdacontent *337 $aunmediated$bn$2rdamedia *338 $avolume$bnc$2rdacarrier *500 $aOpplagshistorikk: 3. oppl. 2020 (Nkr 409.00) *50500$tMangfoldig skole - bred kompetanse$rEspen Schjetne og Thor-André Skrefsrud. --$tFagforståelse. --$tPedagogikk og elevkunnskap i en mangfoldig skole /$rThor-André Skrefsrud. -- Religioner, livssyn og interkulturell opplæring /$rGeir Skeie. --$tElevenes mangfoldige verden. --$tUngdom og religion : tradisjon, nyskaping og individuelle valg /$rTrine Anker, Maria von der Lippe og Sissel Undheim. --$tReligion og livssyn som del av barn og unges livsverden : erfaringer blant barn med bakgrunn i islam og hinduismen /$rTove Nicolaisen og Sissel Østberg. --$tBarns beste i en mangfoldig skole /$rOle Henrik Borchgrevink Hansen . --$tMangfold i undervisning og skolehverdag. --$tForståelse av mening som mangfoldskompetanse /$rEspen Schjetne. --$tSamisk innhold i skolen : kunnskap, Rettigheter og mangfoldskompetanse /$rEspen Schjetne. --$tMangfold i praksis : en studie av en flerkulturell festival i skolen /$rSphresa Basha og Ole Kolbjørn Kjørven. --$tVerdirefleksjon i pedagogisk arbeid mot frykt i et samfunn preget av kulturelt og religiøst mangfold |$rFrédérique Brossard Børhaug og Helga Bjørke Harnes. --$tBlind pedagogikk? : religion og livssyn i lærarens allmenne profesjonskompetanse. / Kåre Fuglseth. --$tKRL, inkludering og tilpasset opplæring /$rThor Ola Engen. --$tProfesjonsverdier, politikk og verdigrunnlag. --$tMellom effektivitet og verdier? : om accountability-politikk og læreres profesjonelle verdier / Geir Afdal. --$tBruk av elevresultater i skolen og verdidilemmaer som oppstår /$rSølvi Mausethagen. --$tSandefjordsaken : politisk styring, ansvarliggjøring og læreres profesjonelle praksis /$rHilde Wågsås Afdal. --$tMenneskeverd og solidaritet : om individbaserte og fellesskapsorienterte verdier i opplæringslovens formålsparagraf /$rHarald N. Løken og Ingebjørg Stubø. --$tAvsluttende perspektiver i pedagogikk og elevkunnskapsfaget. --$tInternasjonale perspektiver i pedagogikk og elevkunnskapsfaget /$rThor-Andre Skrefsrud. --$gOm forfatterne. *50510$tFagforståelse. --$tElevenes mangfoldige verden. --$tMangfold i undervisning og skolehverdag.--$tProfesjonsverdier, politikk og verdigrunnlag. --$tAvsluttende perspektiver i pedagogikk og elevkunnskapsfaget *520 $aElevgrunnlaget i skolen er mer sammensatt enn tidligere. Det utfordrer utdanningsfeltet til å øke bevisstheten om mangfold, aktivt motvirke fordommer og stereotypier, og til å utforske alternative læringsarenaer. I boken rettes oppmerksomheten mot PEL-faget i et flerkulturelt samfunn. Gjennom sytten kapitler søker erfarne forskere og lærerutdannere fra en rekke universiteter og høgskoler i Norge å belyse det flerkulturelle klasserommet fra ulike innfallsvinkler. Noen av kapitlene søker å fange inn barnets mangfoldige verden og mangfold i undervisning og skolehverdag. I andre kapitler rettes oppmerksomheten mot mangfold sett i lys av politikk og verdigrunnlag. Viktige spørsmål som belyses i boken er: Hva innebærer lærerkompetanse i et flerkulturelt og flerreligiøst samfunn? Hvilke kunnskaper, holdninger og praksiser er sentrale i møte med en kulturelt - og religiøst mangfoldig elevgruppe? Hvordan legge til rette for en undervisning som tar hensyn til elevenes mangfoldige erfaringer og forutsetninger? Hvordan aktualiseres verdier og verdigrunnlaget i en mangfoldig skole? Boken henvender seg til studenter i lærerutdanning, lærerutdannere, forskere og andre som er opptatt av mangfold og skole. *650 7$aFleirkulturell kommunikasjon$2bokbas$9nno$_190997300 *650 7$aFlerkulturell kommunikasjon$2bokbas$9nob$_190997400 *650 7$aFlerkulturell pedagogikk$0(No-TrBIB)HUME07885$2humord$_245023400 *650 7$aLærarrollen$2bokbas$9nno$_186249900 *650 7$aLærerrollen$0(No-TrBIB)HUME24380$2humord$_195073000 *650 7$aLærerrollen$2bokbas$9nob$_186250100 *653 $aflerkulturell$atospråklig$aopplæring$_116694500 *653 0$afremmedspråklige$amultikulturell$alærarrolla$atverrkulturell kommunikasjon$areligioner$alivssyn$ainterkulturell$akommunikasjon$akulturforskjeller$asolidaritet$apedagogikk$_116694600 *653 0$amangfold$askolen$aundervisning$aPEL-faget$alivssyn$areligion$averdier$akultur$aflerkulturell pedagogikk$_116694700 *7001 $aSchjetne, Espen$d1968-$0(NO-TrBIB)4052002$4edt$4aui$4aut$_61217900 *7001 $aSkrefsrud, Thor-André$d1972-$0(NO-TrBIB)2108877$4edt$4aui$4aut$4waw$_25992300 *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/50/30/150293050/productimage_OS_6c20e4a2efff485e711a3a718cbf5d61c8f07cf3.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/50/30/150293050/productimage_ORG_5bf81542e7357909733df787e9f8bee2e13df8f1.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788205512252 *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.gyldendal.no/Faglitteratur/Pedagogikk/Generell-pedagogikk/AA-vaere-laerer-i-en-mangfoldig-skole$qtext/html$nGyldendal forlag, Oslo *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/2/5/9788205512252.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/2/5/9788205512252.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/2/5/9788205512252.jpg$qimage/jpeg *913 $aNorbok$bNB *960 $as$9local *961 $a215$9local *991 $aComponent parts *999 $aoai:nb.bibsys.no:999919924565202202$b2021-12-08T03:25:58Z$z999919924565202202 ^