
Historiedidaktikk : en håndbok for studenter og lærere
Erik LundLund, Erik · Bok · Bokmål · utgitt [2020]
Ledig
- Automatlager: 2 av 2 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001342585 *00520230315080639.0 *007ta *008190821s2020 no a e 00 0 nob *00905579nam a2200505 c 4500 *019 $bl *020 $a9788215035055$qheftet$cNkr 549.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920902859002201 *035 $a(NO-LaBS)12129677(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150328916 *040 $aNO-OsBAS$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a372.89$qNO-OsBAS$223/nor *0830 $a907$223/nor$qNO-BeHVL *1001 $aLund, Erik$d1936-$0(NO-TrBIB)90828512$4aut$_26338900 *24510$aHistoriedidaktikk :$ben håndbok for studenter og lærere$cErik Lund *250 $a6. utgave *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2020] *300 $a447 sider$billustrasjoner$c25 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/#1007$2rdamt *338 $abind$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/#1049$2rdact *500 $a1. utgave 2003 med tittel: Historiedidaktikk for klasserommet *50500$tOm å motivere seg selv- og elevene :$gforord. -$gDel 1$tHistoriedidaktikk i dag : forskning, praksis, perspektiver :$tHistorisk kunnskap – historisk tenking ;$tElevenes historiske tenking ;$tHistoriefaget i Norge. -$gDel 2 : Historiefaget i bruk :$tLæringsstrategier ;$tKildegransking ;$tFortelling, simulering og rollespill ;$tDigitale medier i historiefaget ;$tBilder som kildemateriale ;$tFilm i historiefaget ;$tElevvurdering – fra reproduksjon til tenking ;$tPlanlegging og praksis etter LK20 – nye muligheter. -$gDel 3 :$tTekstarkiv :$tFørti undervisningsopplegg ordnet kronologisk.Nøkkelbegreper angitt. -$gDel 4 :$tBildearkiv ;$tFagfornyelse ;$tTi på topp,$gLitteratur ;$gStikkord *520 $aHistoriedidaktikk er klassikeren for alle som er eller skal bli historielærere. Boken består av tre deler: Del 1 gir innsyn i historiedidaktisk forskning om hvordan elever forstår og opplever fortiden, og hvordan historie som skolefag har utviklet seg både i Norge og internasjonalt. Denne sjette utgaven er oppdatert i tråd med Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) og ny historiedidaktisk forskning, med særlig vekt på dybdelæring, store spørsmål og elevvurdering Del 2 er bokens metodedel: Her tar forfatteren for seg historiedidaktikkens teorigrunnlag tett knyttet til eksempler for bruk i klasserommet. På en ryddig og engasjerende måte presenterer og diskuterer Lund læringsstrategier, kildegransking og kreativ skriving, fortelling, simulering og rollespill, digital læring i historie, og bilder og film som kildemateriale. Kapitlet om elevvurdering viser hvordan ny historiedidaktisk forskning har ført frem til oppgave- og vurderingsformer rettet mot å utvikle elevenes historiske tenking og historiebevissthet. Del 3 og 4 rommer et stort utvalg av historisk materiale i tekst og bilder, med veiledning for undervisningsopplegg som eksemplifiserer del 1 og del 2. Historiedidaktikk er skrevet for lærerstudenter i grunnskolelærer- og lektorutdanningene, og vil også være nyttig og interessant lesning for historielærere. ERIK LUND var fram til 2006 førsteamanuensis ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Østfold. Han har skrevet en rekke lærebøker i historie og samfunnskunnskap. «En skattkiste for alle som vil arbeide med faget historie i skolen.» FINN HOLDEN i Utdanning «... bør være obligatorisk lesning for alle som utdanner seg til å undervise i historie, og befinne seg på arbeidspulten til enhver historielærer.» ALF SJULS HANSEN i Levende historie *650 7$aFagdidaktikk$0(NO-TrBIB)HUME25951$2humord$_185586800 *650 7$aHistorie$0(No-TrBIB)HUME12563$2humord$_362052500 *650 7$aHistorie$2bokbas$9nno$_185707400 *650 7$aHistorie$2bokbas$9nob$_185707500 *650 7$aUndervisingsmetodikk$2bokbas$9nno$_185490200 *650 7$aUndervisningsmetodikk$2bokbas$9nob$_185490500 *650 7$aUngdomstrinnet (8.-10. trinn)$0(NO-TrBIB)HUME23449$2humord$_185675700 *650 7$aVideregående opplæring$0(NO-TrBIB)HUME23406$2humord$_271060300 *653 0$ahistoriedidaktikk$adidaktikk$ahistorie$afagdidaktikk$aundervisning$_62172600 *7400 $aHistoriedidaktikk for klasserommet *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/16/89/150328916/productimage_OS_200b5cea3a13627e4de41d143c92319dcf7f36d8.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/16/89/150328916/productimage_ORG_ed03249e45aad630947214438f1dd2eb6efed5a3.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215035055 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/5/5/9788215035055.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/5/5/9788215035055.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/5/5/9788215035055.jpg$qimage/jpeg *85642$aaschehoug.no$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://www.biblioimages.com/aschehoug/dam.aspx?p=downloadasset&assetversionid=90556&key=22a5ac113d$qapplicaton/pdf$nAschehoug._ Oslo *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/universitetsforlaget/docs/sider_fra_9788215035055_lund_historiedidaktikk_try?fr=sNGU4OTM3OTYwMA$qapplication/pdf$nissuu.com - Santa Monica, Calif. *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/historiedidaktikk-3$qtext/html$nUniversitetsforlaget-Oslo *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920079501402202$b2021-12-09T03:21:59Z$z999920079501402202 ^