
Tilpasset opplæring og tidlig innsats : i ordinær undervisning og i spesialundervisning
Trond Lekang og Torill Moen (red.)Bok · Bokmål · utgitt [2021]
Ledig
- Automatlager: 2 av 3 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001285282 *00520230307090818.0 *007ta *008210120s2021 no e 0 0 nob *00905844cam a2200541 c 4500 *019 $bl *020 $a9788215034416$cNkr 439.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920917009302201 *035 $a(NO-DIMO)a7b6d3fe-cc86-4cc3-a0a1-72969998bf0e *035 $a(NO-LaBS)14436166(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0607662 *035 $a(NO-OsBAS)150330781 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0607662 *035 $aoai:mlnb.bs.no:0607662 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000001016 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000001016 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a372.1394$qNO-OsBA$223/nor *0831 $223$a371.394$qNoBeU *1300 $aTilpasset opplæring og tidlig innsats$lNorsk$_55257000 *24500$aTilpasset opplæring og tidlig innsats$bi ordinær undervisning og i spesialundervisning$cTrond Lekang og Torill Moen (red.) *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2021] *300 $a318 sider$c23 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *504 $aBibliografi etter hvert kapittel *5050 $aDEL I: OVERORDNEDE PERSPEKTIVER: Tilpasset opplæring og tidlig innsats: et forebyggendeperspektiv / Torill Moen ; Skolelederens betydning for tilpasset opplæring og tidlig innsats / Trond Lekang ; Profesjonsfellesskapets betydning for tilpasset opplæring og tidlig innsats / Arve Thorshaug ; «Tett på» og «i forkant». Pedagogisk tenkning og praksis i skoler med gode resultater over år / Kitt Lyngsnes ; Tidlig innsats – fremstilling og fortolkning / Veronica Isaksen. DEL II: TILPASSET OPPLÆRING OG TIDLIG INNSATSFOR ALLE I ORDINÆR UNDERVISNING: God avslutning – god begynnelse. Tidlig innsats i overgangen fra barnehage til skole / Tove Ingebrigtsen ; Samundervisning i møte med elevmangfoldet i klassen / Bjørg Mari Hannås og Christel Sundqvist ; Klasseledelse som ivaretar prinsipper om tidlig innsats og tilpasset opplæring / Sylvi Bratteng og Oddbjørn Knutsen ; Klasseledelse – for tilpasset opplæring og tidlig innsats ; Forebygging av matematikkvansker / Mona Reitan Rosenlund ; Prøven er gjennomført, hva nå? En studie av praksiser i arbeid med nasjonale kartleggingsprøver i regning / Bente Forsbakk og Guri A. Nortvedt ; Lærerens arbeid med å forebygge utvikling av negative elevroller / Tove Anita Fiskum og Mona Reitan Rosenlund. DEL III: TILPASSET OPPLÆRING OG TIDLIG INNSATS –SPESIALPEDAGOGISKE PROBLEMSTILLINGER: «Jeg har prøvd alt …» Om lærerens kompetansebehov for å praktisere spesialundervisning / Natallia B. Hanssen ; Sammenhengen mellom språkutvikling og lesing og betydningen av tidlig innsats / Kristian Emil Kristoffersen ; Undervisningens relasjonelle dimensjon: en forutsetning for læring? / Torill Moen *5203 $aI pedagogisk litteratur blir de grunnleggende prinsippene om tilpasset opplæring og tidlig innsats ofte fremstilt, analysert og utforsket isolert og uavhengig av hverandre. I denne boken blir de betraktet som begreper som naturlig hører sammen, og som følgelig er to sider av samme sak. Tilpasset opplæring forutsetter tidlig innsats, og tidlig innsats innebærer tilpasset opplæring. Det blir videre poengtert at tilpasset opplæring og tidlig innsats gjelder i all undervisning, det vil si både ordinær undervisning og spesialundervisning. Med disse premissene bidrar boken til ytterligere kunnskapsproduksjon og kunnskapsutvikling om grunnleggende verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Boken, som består av 15 kapitler skrevet av fagansatte i det pedagogiske og spesialpedagogiske fagmiljøet ved Nord universitet og andre samarbeidende institusjoner, tar opp ulike relevante og praksisnære temaer. Den retter seg mot lærere og skoleledere i grunnutdanningene og lærerutdannere og lærere i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universiteter og høgskoler. Den henvender seg også til lærerstudenter, studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitet og høgskoler og til PP-rådgivere.$cForlagsomtale *650 7$aKlasseledelse$0(NO-TrBIB)HUME23726$2humord$_186725500 *650 7$aSkoleledere$0(NO-TrBIB)HUME24649$2humord$_185588000 *650 7$aSpesialpedagogikk$0(NO-TrBIB)HUME11885$2humord$_185482800 *650 7$aSpesialundervisning$0(NO-TrBIB)HUME24850$2humord$_185473900 *650 7$aTilpassa opplæring$gfør- og barneskolen$0(NO-OsBA)1140822$2bibbi$9nno$_208395800 *650 7$aTilpasset opplæring$0(NO-TrBIB)HUME26137$2humord$_185474000 *650 7$aTilpasset opplæring$gfør- og barneskolen$0(NO-OsBA)1140822$2bibbi$9nob$_260130200 *653 0$atidlig innsats$atidlig intervensjon$atilpassa opplæring$askoler$aundervisning$askolen$_55257100 *7001 $aLekang, Trond$d1965-$0(NO-TrBIB)1069368$4edt$_11127700 *7001 $aMoen, Torill$d1953-$0(NO-TrBIB)97041374$4aut$_17872600 *85641$3Fulltekst$uhttps://www.nb.no/search?q=oaiid:"oai:nb.bibsys.no:999920131694602202"&mediatype=bøker$yNettbiblioteket$zSøke-URL *85641$aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/4340ec0d-6bf7-43d5-95e5-2896b9a14e20/cover/original.jpg$3Omslagsbilde *85641$aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/4340ec0d-6bf7-43d5-95e5-2896b9a14e20/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215034416 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/6/1/9788215034416.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/6/1/9788215034416.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/6/1/9788215034416.jpg$qimage/jpeg *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *991 $aComponent parts *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920131694602202$b2021-11-14T20:07:46Z$z999920131694602202 ^