
Forebyggende arbeid i barnehagen : samspill og tilknytning
Kari KillénKillén, Kari · Bok · Bokmål · utgitt 2025
Ledig
- Automatlager: 3 av 3 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012706962 *00520250718094123.0 *007ta *008250423s2025 no e 0 nob *00904813nam a2200541 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-446-24718$cNkr 440.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922738169102201 *035 $a(NO-DIMO)deee9521-2cee-48a2-908f-c99b9075b8ba *035 $a(NO-LaBS)51541862(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0755004 *035 $a(NO-OsBAS)9788244624718-900743 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0755004 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000045797 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000045797 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a372.21$qNO-OsNB$223/nor/20250626 *0830 $a086945$223$z1 *0830 $a372.2108694$223/nor/20250718$qNO-VoHVB *1001 $aKillén, Kari$d1934-2024$0(NO-TrBIB)90565214$4aut$_11347200 *24010$aForebyggende arbeid i barnehagen$f2025$_381137200 *24510$aForebyggende arbeid i barnehagen :$bsamspill og tilknytning$cKari Killén *250 $a3. utgave *264 1$aOslo$bKommuneforlaget$c2025 *300 $a245 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *500 $a1. utgave 2012 *50500$gForord.-$g1.:$gInnledning. -$g2.:$tSamspill og tilknytning .-$g3.:$tHva er risiko og omsorgssvikt? .-$g4.:$tHvordan forteller barns adferd at de befinner seg i en risiko- eller omsorgssviktsituasjon?.-$g5.:$tVårt forhold til risiko og omsorgssvikt.-$g6.:$tHvordan kan barnehagepersonale bidra til barnas psykiske og fysiske helse?.-$g7.:$tSamarbeid med foreldrene.-$g8.:$tSamarbeid med barnevernet og det øvrige hjelpeapparatet. -$g9.:$tBarnehagens bidrag til helhetlig vurdering.-$g10.:$tTverrfaglige møter og nettverksmøter.-$gAvslutning :$tÅ se- å forstå - å ta ansvar.-$gg Om forfatteren.-$gLitteratur *520 $aHva er tilknytning? Hvilke konsekvenser kan kunnskap om tilknytning og tidlig samspill ha for barnehagens praksis? Hvordan formidler barnet at det har det vanskelig? Hva er omsorgssvikt? Barnehageansatte er ofte de som først får en følelse av at barn har det vanskelig. Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver krever at personalet har en bevissthet om og kompetanse til å oppdage og forebygge omsorgssvikt og overgrep. Denn e boken gir et kunnskapsgrunnlag for å møte dette kravet. Kompetansen bidrar til at de ansatte på best mulig måte kan se og støtte barna det gjelder, og dermed forebygge virkningene av belastende livssituasjoner - enten det dreier seg om forbigående problemer eller vansker av mer alvorlig og varig karakter.Barnehagen er den viktigste forebyggende arena i et barns liv da svært mange barn tilbringer en stor del av sin hverdag her. Barnehageansatte blir dermed viktige tilknytningspersoner som barna kan utforske verden fra, søke trøst hos og få hjelp til å regulere følelsene sine i stressede situasjoner. De ansattes kompetanse er derfor av avgjørende betydning for barnets følelsesmessige, kognitive og sosiale utvikling.Denne boken formidler et solid forståelsesgrunnlag om tilknytning og tidlig samspill og ulike tilnærminger til hvordan man kan støtte barna i deres utvikling. Forfatteren viser gjennom eksempler hvordan kunnskap om tidlig tilknytning kan omsettes i praksis i barnehagen.$cForlagets omtale *650 7$aBarnehagepedagogikk$0(NO-TrBIB)HUME21785$2humord$_185479400 *650 7$aBarnehager$0(NO-TrBIB)HUME07947$2humord$_185622500 *650 7$aBarnevern$0(NO-TrBIB)HUME08948$2humord$_185750200 *650 7$aForebygging$0(NO-TrBIB)HUME22662$2humord$_187445100 *650 7$aFørskolebarn$0(NO-TrBIB)HUME07174$2humord$_186206500 *650 7$aOmsorgssvikt$0(NO-TrBIB)HUME23085$2humord$_188223800 *650 7$aOvergrep$0(NO-TrBIB)HUME24461$2humord$_189027400 *650 7$aSeksuelle overgrep$0(NO-TrBIB)HUME22063$2humord$_187979700 *650 7$aTilknytning (Voksne)$0(NO-TrBIB)HUME29096$2humord$_188729000 *653 0$asamspill$asamspel$atilknytting$abarnehagepersonale$aførskolelærere$arelasjonskompetanse$asamarbeid$aførskolepedagogikk$arisiko$aobservasjon$avurdering$atilrettelegging$_388425400 *7001 $aKillén, Kari$d1934-2024$0(NO-TrBIB)90565214$tForebyggende arbeid i barnehagen$f2025$_11347200 *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000045797$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788244624718 *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/8/1/9788244624718.jpg$qimage/jpeg *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/kommuneforlaget/docs/forebyggende_arbeid_i_barnehagen_-_samspill_og_til$qapplication/pdf *85642$akommuneforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.kf.no/faglitteratur/forebyggende-arbeid-i-barnehagen$qtext/html *913 $aNorbok$bNB *961 $a220$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920619640902202$b2025-05-24T00:07:57Z$z999920619640902202 ^