
Overganger i oppvekst og utdanningsløpet : fra barnehage til læretid eller høyere utdanning
Gro Marte Strand og Anna Järnerot (red.)Strand, Gro Marte · Bok · Bokmål · utgitt 2025
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerBiblioteket har ingen eksemplarer av denne tittelen som kan reserveres
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012697758 *00520250823204746.5 *007ta *008250601s2025 no e 0 nob *00900000cam a22 5c 4500 *019 $bl *020 $a9788215069616$qheftet *024 7$a10.18261/9788215069609-25$2doi *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922430193102201 *035 $a(NO-DIMO)09ebb690-ef28-4bbe-86a3-3cbe0ed77c2e *035 $a(NO-LaBS)51202084(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0730995 *035 $a(NO-OsBAS)9788215069616-900001 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0730995 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000044275 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000044275 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *041 $anob$beng *08204$a373.238072$223/nor/20250331$qNO-OsBAS *1001 $aStrand, Gro Marte$d1972-$0(NO-TrBIB)1602157054123$4edt$_118224200 *1300 $aPerspektiver på overganger i oppvekst, skole og utdanning$_371945900 *24010$aOverganger i oppvekst og utdanningsløpet$_380829300 *24510$aOverganger i oppvekst og utdanningsløpet$bfra barnehage til læretid eller høyere utdanning$cGro Marte Strand og Anna Järnerot (red.) *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c2025 *300 $a244 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord /$rGro Marte Strand, og$rAnna Järnerot.-$g1.$tOverganger i oppvekst og utdanningsløpet /$rGro Marte Strand og$rAnna Järnerot.-$g3.:$t2. Foreldreperspektiv på overgangen fra barnehage til skoleElse /$rJohansen Lyngseth,$rTuva Schanke, og$rKristine Warhuus Smeby.-$g3.$tTo skolers perspektiv på den faglige overgangen til mellomtrinnet/$rAnna Järnerot.-$g4.:$t4. Overgangen fra innføringsklasse til ordinære nærskolerr :nyankomne foreldres perspektiver /$rSultana Ali Noroz,i og$rBorgny Marianne Knudsen.-$g5.:$t5. Tweens: mellom barndom og ungdom i konstant aldersveksling /$rIngvild Kvale Sørenssen.-$g5.:$t6. Elevenes perspektiv på overgangen til ungdomstrinnet /$rKathrine Lervold,$rJan Arvid Haugan,$rPer Frostad, og$rGro Marte Strand.-$g7.:$t7. «Du tar virkelig det store steget».:elevenes overgang fra ungdomstrinn til videregående opplæring /$rGro Marte Strand.$g8.$tOvergangen mellom sykehusskole og ordinær skole : helsefremmende inkludering og tilrettelegging for elever med langvarig sykdomMari /$rPauline Ween, og$rAnne Bonnevie Lund.-$g9.:$tFlerspråklige lærere som ressurs og støtte i skoleoverganger for nyankomne ungdommer /$rLaila Engan.-$g10.$tFra elev til lærling, hvordan støtte ungdommenes literacykompetanse i overgangen /$rRuna Eugenie Røttereng Greiner, og$rKari Anne Nordgård.-$g11.$tVeien inn i lærerutdanning /$rAnna Järnerot, og$rAnne Bonnevie Lund.- 12.:$t12. Kulturmøter : en arena for innsikt og forståelse i overgangsarbeidet /$rIris Hansson Myran, og$rHeidi Sandø. -$g13.:$t13. Hva kan vi lære av denne boka? /$rAnna Järnerot og$rGro Marte Strand ; *520 $aDenne antologien presenterer ny forskning om overganger i oppvekst og utdanningsløpet og hvordan vi kan legge til rette for gode overganger for alle barn og unge. De ulike kapitlene tar for seg - overgangen fra barnehage til skole/SFO - overgangen fra små- til mellomtrinn - overgangen fra innføringsklasse til ordinær nærskole - tweens - eller overgangen mellom barndom og ungdom - overgangen fra barne- til ungdomstrinnet - overgangen fra ungdomstrinnet til videregående opplæring - overgangen mellom sykehusskole og ordinær skole - skoleoverganger for nyankomne ungdommer - overgangen fra elev til lærling - overgangen til lærerutdanning. Med utgangspunkt i funn fra ulike aktørperspektiv gir hvert kapittel innsikt i utfordringer og muligheter knyttet til de ulike overgangene. I tillegg presenteres et erfaringsbasert kapittel om kulturmøter som arena for innsikt og forståelse i overgangsarbeidet. Boka henvender seg til forskere, fagfolk og studenter innen barnehage- og skolelærerutdanningene, ansatte i barnehage- og skolesektoren, samt skoleledere og skoleeiere. Målet er å gi leserne en dypere forståelse av hvordan barn og unge kan støttes i sin læring og utvikling gjennom noen av livets mange overganger. Gro Marte Strand (red.) er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Anna Järnerot (red.) er førstelektor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Bidragsytere: Else Johansen Lyngseth, Kristine Warhuus Smeby, Tuva Schanke, Iris Hansson Myran, Sultana Ali Norozi, Borgny Marianne Knudsen, Ingvild Kvale Sørenssen, Kathrine Lervold, Jan Arvid Haugan, Per Frostad, Mari Pauline Ween, Anne Bonnevie Lund, Kari Anne Nordgård, Runa Eugenie Røttereng Greiner, Heidi Sandø *650 7$aOppvekst$0(NO-TrBIB)HUME08156$2humord$_186410600 *650 7$aOvergang$0(NO-TrBIB)HUME24985$2humord$_214558100 *650 7$aUtdanning$0(NO-TrBIB)HUME07906$2humord$_186066100 *7001 $aJärnerot, Anna$0(NO-TrBIB)1707991622119$4edt$_372136400 *758 $iVerksid:$aOverganger i oppvekst og utdanningsløpet : fra barnehage til læretid eller høyere utdanning$044d8d27e-bf9e-47b2-b802-1636e8de6327$2NO-OsBA *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000044275$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215069616 *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/6/1/9788215069616.jpg$qimage/jpeg *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2372619 ♣4q text/html *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/overganger-i-oppvekst-og-utdanningslopet$qtext/html *961 $a225$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920614783802202$b2025-05-02T00:03:21Z$z999920614783802202 ^