Tid for lesing! : norske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021
Åse Kari H. Wagner & Hildegunn Støle (red.)Bok · Flerspråklig · utgitt 2024
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012461373 *00520240629060009.0 *007ta *008240222s2024 no a e 0 0 mul *00905754cam a2200505 c 4500 *019 $bl *020 $a9788215053240$cNkr 529.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922346755302201 *035 $a(NO-DIMO)79a3876c-a2d8-451f-8b20-d91d96136da5 *035 $a(NO-LaBS)26713141(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0722126 *035 $a(NO-OsBAS)150479106 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0722126 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000031708 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000031708 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *0410 $amul$anob$anno *08204$a372.48$qNO-OsBA$223/nor/20240628 *1300 $aTid for lesing!$_302474500 *24510$aTid for lesing!$bnorske tiåringers leseforståelse i PIRLS 2021$cÅse Kari H. Wagner & Hildegunn Støle (red.) *263 $a240305 *264 1$a[Oslo]$bUniversitetsforlaget$c2024 *300 $a262 sider$billustrasjoner *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *504 $aInneholder bibliografi *50500$aForord. -$g1.:$gInnledning /$rÅse Kari H. Wagner og$rHildegunn Støle. -$g2. :$tRammer for PIRLS21 /$rÅse Kari H. Wagner og$rOlaug Strand, -$g3.:$rt PIRLS 2021 : hovedresultater i lesing /$rÅse$rKari H. Wagner,$rKnud Knudsen,$rOlaug Strand, og$rHildegunn Støle. -$g4.:$tElevane sine haldningar til lesing og lesevanar på fritida /$rHildegunn Støle, og$rOlaug Strand. -$g5.:$tBetydningen av hjemmemiljø for elevenes leseresultater /$rOlaug Strand, og$rÅse Kari H. Wagner. -$g6.:$tSkolemiljø : leseprestasjon på elev- og skolenivå /$rOlaug Strand og$rKnud Knudsen. -$g7.:$tNorsklærarane i PIRLS : situasjonen i 2021, trendar og samanhengar med elevane sin prestasjon i lesing /$rToril Frafjord Hoem, og$rHildegunn Støle..-$g.: 8.$tKva kan PIRLS fortelje oss om elevar med svake leseprestasjonar og leseundervisninga dei møter?$rMargunn Mossige og$rKjersti Lundtræ.-$g9.:$tTilpasset opplæring for elever med svake leseprestasjonar på femte trinn : en kvalitativ studie /$rMarit Aaasen. -$g10.:$tTekstene i LePIRLS 2021 : hvor godt liker elevene tekstene, og hvordan presterer de på oppgavene? /$rÅse Kari H. Wagner,$rHildegunn Støle,$rToril F. Hoem, og$rNjål Foldnes. -$g11.:$tLeseprøve på papir og digitalt : hva viser PIRLS 2021? /$rHildegunn Støle,$rAnne Mangen, og$rNjål Foldnes.. -$g12.:$tMulige drivkrefter bak nedgangen i leseforståelse hos norske tiåringer /$rKnud Knudsen,$rOlaug Strand,$rÅse Karin Wagner og$rHildegunn Støle.-$g13.:$tImplikasjoner av funn frå PIRLS 2021 /$rHildegunn Støle, og$rÅse Kari Wagener. -$g14.:$tVedlegg /$rTrond Haaland. -$gForfatteromtaler *508 $aandre bidragsytere er Olaug Strand, Knud Knudsen, Toril F. Hoem, Njål Foldnes, Margunn Mossige, Kjersti Lundetræ, Anne Mangen, Marit Aasen og Trond Hadland. Alle jobber ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Nasjonalt lesesenter) ved Universitetet i Stavanger. *520 $aTid for lesing! handler om leseferdighetene til elever i tiårsalderen slik de er målt i den internasjonale undersøkelsen PIRLS i 2021. PIRLS 2021 ble gjennomført under covid-19-pandemien. Undersøkelsen inkludererbåde en leseprøve og spørreskjemaer til elever, foresatte, norsklærere og rektorer. Som leseprøve måler PIRLS resultatet av flere års leseopplæring, ikke bare den opplæringa som har funnet sted i femte klasse. Når eleveneer blitt ti år gamle, skal den grunnleggende leseferdigheten være nok utviklet til at de skal kunne lese og forstå tekster i mange ulike fag og sammenhenger. Samtidig er elevene fortsatt så unge at leseferdigheten kan forbedres i de tilfellene der ferdigheten er lav.Denne antologien utdyper resultatene fra kortrapporten (mai 2023) gjennom analyser av flere faktorer som kan ha betydning for barns leseutvikling. Kapitlene spenner over en rekke temaer, som betydningen av hjemmemiljø, skole og lærere for elevenes leseprestasjoner, elevenes lesevaner, elever med svake leseprestasjoner, hvordan elevene liker og presterer på tekstene i PIRLS, samt forskjeller mellom elever som tok PIRLS-prøven på papir og digitalt. Vi undersøker også mulige drivkrefter bak nedgangen i norske tiåringers leseforståelse.$cForleggeromtale *546 $aTekst på bokmål og nynorsk *650 7$aPIRLS (test)$gfør- og grunnskolen$0(NO-OsBA)1146114$2bibbi$9nno$_318619700 *650 7$aPIRLS (test)$gfør- og grunnskolen$0(NO-OsBA)1146114$2bibbi$9nob$_318619800 *65027$aLesedugleik$gfør- og grunnskolen$0(NO-OsBA)1129247$2bibbi$9nno$_198307200 *65027$aLeseferdighet$gfør- og grunnskolen$0(NO-OsBA)1129247$2bibbi$9nob$_198307300 *7001 $aStøle, Hildegunn$d1967-$0(NO-TrBIB)6050870$4edt$_32550200 *7001 $aWagner, Åse Kari H.$d1967-$0(NO-TrBIB)1533887396523$4edt$_89594200 *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000031708$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$aidunn.no$3Fulltekst$uhttps://www.idunn.no/doi/book/10.18261/9788215053257-24$qapplication/pdf *85641$auniversitetsforlaget$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.18261/9788215053257-24$qapplication/pdf *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215053240 *85642$abibliolive.com$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://dam.bibliolive.com/aschehoug/dam.aspx?p=downloadasset&assetversionid=217328&key=b5fce602af$qapplication/pdf *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2250140$qtext/html *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/tid-for-lesing$qtext/html *913 $aNorbok$bNB *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920502794602202$b2024-03-16T01:06:11Z$z999920502794602202 ^