
Læring og undervisning i en digital verden
Tonje Stenseth og Morten Oddvik (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2024
Ikke ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012388143 *00520250523093644.0 *007ta *008230914s2024 no a e 0 nob *00907259cam a2200565 c 4500 *019 $bl *020 $a9788205589636$cNkr 429.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922246588102201 *035 $a(NO-DIMO)073a5116-b537-4070-9143-91b4d2cbb6d1 *035 $a(NO-LaBS)22505530(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0694427 *035 $a(NO-OsBAS)150470152 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0694427 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000030056 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000030056 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *0410 $anob$anno *060 4$aLB *080 $a37:004 *08204$a371.334$qNO-OsBA$223/nor/20240104 *084 $aL 1530$2utklklass$qNoOU *1300 $aLæring og undervisning i en digital verden$_263882700 *24510$aLæring og undervisning i en digital verden$cTonje Stenseth og Morten Oddvik (red.) *250 $a1. utgave *263 $a240101 *264 1$aOslo$bGyldendal$c2024 *300 $a316 sider$billustrasjoner i farger *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$g1.:$tKunnskapsarbeid i endring : å svare på spørsmål om digitalisering i skolen er en balansekunst /$rToril Aasgard. -$g2.:$tSider og skjermer i klasserommet : å utvide elevers tilnærming til lesing /$rTonje Stenseth. -$g3.:$tÅ lese romaner med internett i hånda :$om digital risiko og dialogisk læringsarbeid /$rLiv Cathrine Krogh, og$rMorten Oddvik.-$g4.:$tBetydningen av godt syn for mestring av det digitale klasserommet : "hva du ser, er hva du blir" /$rRigmor Cisilie Baraas,$rLene Aarvelta Hagen, og Ellen Svarverud. -$g5.:$tLærerrollen i forandring : asymmetriske og symmetriske lærerroller /$r: Ann-Thérèse Arstorp. -$g6.:$tSamtavla : mikroblogging som støtte til lærende samtaler /$rMaren Omland. -$g7.:$tvideorefleksjoner som verktøy i skolen /$rMorten Oddvik, og$rRagel Rohde Nes. -$g8.:$tDigitale fagsamtaler : digitale ressurser som referanseankre i gruppevise muntlige vurderinger /$rAstrid Camilla Wiig.-$g9.:$tÅ forestille seg som ressurs for å lære i digitale omgivelser : et eksempel fra simulatorlaben SimSam /$rCamilla Wiig,$rMorten Oddvik,$rMagnus Hantvedt, og$rRakel Rohde Næss. -$g10.:$tPodkast i og utenfor klasserommet : det didaktiske potensialet i å lytte til og produsere podkast :bidragsytere: /$rAgnete Andersen Bueie, og$rToril Aagaard. -$g11.:$tEscapespill i skolen : samarbeid, muntlighet og problemløsning /$rLiv Gardsjord Lofthus. -$g12.:$tÅ utvikle menneskehanda på toppen : makinomsetjing med apertium /$rNorunn Askeland, og$rHallvard Østrem. -$g13.:$tElevperspektiver på å bruke samtaleroboter i skriving :"Den skriver bra, men den skriver ikke deg"./$r:Agnete Andersen Bueie.-$tHva snakker vi om når vi snakker om teknologi i skolen? : etterord /$rMarte Blikstad-Balas. *520 $aHvordan kan lærere effektivt utnytte mulighetene i det digitale klasserommet for å gi elevene best mulig undervisning og gode læringserfaringer? Hvilke didaktiske og kreative muligheter finnes for å skape motiverende, inviterende og gode digitale læringsmiljøer? På hvilken måte har lærerrollen endret seg? I denne boka ønsker forfatterne å tilby leseren kunnskap om og innsikt i læring og undervisning i en digital skole. Temaer som vektlegges er de grunnleggende ferdighetene i læreplanverket (LK20) og teknologi, samarbeid, samskaping, vurdering og fagsamtaler. I tillegg ønsker forfatterne å presentere perspektiver på hvordan læreren kan forstås som en balansekunstner som skal navigere i et tidvis uoversiktlig læringslandskap. En slik balanse kan for eksempel dreie seg om en bevissthet om at digitale muligheter og utfordringer ofte opptrer side om side. Forfatterne presenterer praktiske eksempler for både den kommende og utøvende læreren som kan brukes til å utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis. Læring og undervisning i en digital verden bidrar med ny forskning fra skole- og utdanningsfeltet. Målgruppen for boka er lærerstudenter, lærere og lærerutdannere. Den er også relevant for andre som jobber med læring, skole og teknologi.$cForleggeropplysninger *520 $aI dagens digitale verden står lærere overfor mange og helt unike utfordringer knyttet til sin undervisningspraksis. Hvordan kan lærere effektivt utnytte mulighetene i det digitale klasserommet for å gi elevene best mulig undervisning og gode læringserfaringer? Hvilke didaktiske og kreative muligheter finnes for å skape motiverende, inviterende og gode digitale læringsmiljøer? På hvilken måte har lærerrollen endret seg? I denne boka ønsker forfatterne å tilby leseren kunnskap om og innsikt i læring og undervisning i en digital skole. Temaer som vektlegges er de grunnleggende ferdighetene i læreplanverket (LK20) og teknologi, samarbeid, samskaping, vurdering og fagsamtaler. I tillegg ønsker forfatterne å presentere perspektiver på hvordan læreren kan forstås som en balansekunstner som skal navigere i et tidvis uoversiktlig læringslandskap. En slik balanse kan for eksempel dreie seg om en bevissthet om at digitale muligheter og utfordringer ofte opptrer side om side. Forfatterne presenterer praktiske eksempler for både den kommende og utøvende læreren som kan brukes til å utvikle og reflektere over egen undervisningspraksis. Læring og undervisning i en digital verden bidrar med ny forskning fra skole- og utdanningsfeltet. Målgruppen for boka er lærerstudenter, lærere og lærerutdannere. Den er også relevant for andre som jobber med læring, skole og teknologi.Vis mindre$cBiblioteksentralen - BS *546 $aTekst på bokmål og nynorsk *650 2$aDigital Technology$0(DNLM)D000082222$_178390100 *650 2$aLearning$0(DNLM)D007858$_17980300 *650 2$aTeaching$0(DNLM)D013663$_25579000 *650 7$aDigital læring$0(NO-TrBIB)HUME04289$2humord$_289029600 *650 7$aDigital undervisning$gundervisningsmetodar$0(NO-OsBA)1141414$2bibbi$9nno$_245918700 *650 7$aDigital undervisning$gundervisningsmetoder$0(NO-OsBA)1141414$2bibbi$9nob$_245918800 *650 7$aDigitale klasserom$0(NO-TrBIB)HUME61165$2humord$_264203500 *7001 $aOddvik, Morten$d1978-$0(NO-TrBIB)1533887383479$4edt$4ctb$4aui$_263882800 *7001 $aStenseth, Tonje$d1983-$0(NO-TrBIB)11082936$4edt$4ctb$4aui$_73380500 *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000030056$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788205589636 *85642$3Miniatyrbilde$uhttps://cdn.gyldendal.no/remote.axd?https://dam-prod.gyldendaldigital.no/tenants/pim/file/EJDqETxPKQ-8DcN6_vT-pc?width=450&quality=80 *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2224297$qtext/html *85642$agyldendal.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.gyldendal.no/faglitteratur/pedagogikk-og-laererutdanning/pedagogikk/laering-og-undervisning-i-en-digital-verden/p-10036651-no/$qtext/html *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/gyldendalnorskforlag/docs/lringogundervisningiendigitalverden$qapplication/pdf *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920474798402202$b2024-01-04T01:08:34Z$z999920474798402202 ^