
Metodologiske ut-viklinger : om kvalitativ og post-kvalitativ forskning i barnehagefeltet
Cecilie Ottersland Myhre og Ann-Hege Lorvik Waterhouse (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2023
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012116164 *00520230306083511.0 *007ta *008230126s2023 no a e b 0 nob *00906936cam a2200577 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-450-3544-5$cNkr 429.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922053663502201 *035 $a(NO-DIMO)940b1b46-0a02-4060-9084-48c837909683 *035 $a(NO-LaBS)20066856(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0675930 *035 $a(NO-OsBAS)150457987 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0675930 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000015579 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000015579 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a372.210721$qNO-OsNB$223/nor/20230306 *1300 $aMetodologiske ut-viklinger$_209667600 *24500$aMetodologiske ut-viklinger :$bom kvalitativ og post-kvalitativ forskning i barnehagefeltet$cCecilie Ottersland Myhre og Ann-Hege Lorvik Waterhouse (red.) *2463 $aMetodologiske utviklinger *250 $a1. utgave *264 1$aBergen$bFagbokforlaget$c2023 *300 $a244 sider$billustrasjoner i farger *336 $astillbilde$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1014$2rdaco *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *504 $aInneholder bibliografi *505 $gForord /$rCecilie Ottersland Myhre og Ann-Hege Lorvik Waterhouse.-$g1.:$tMetodologiske ut-viklinger i en mindre forskning : metodologiske brytninger /$rCecilie Ottersland Myhre og Ann-Hege Lorvik Waterhouse.-$g2.:$tPustende plasthester som apparatus for diffraktive (be)rørelser : diffraksjoner og diffraktive metodologier /$rCecilie Ottersland Myhre. -$tÅ sette spor - i akademia. strandvandring /$rmed Ann Merete Otterstad, professor i barnehagepedagogikk ved OsloMet- storbyuniversitetet.; Cecilie Ottersland Myhre og Ann-Hege Lorvik Waterhouse$g3.: Forsknings-bliven og metodologisk slette rom. : art-ikulasjoner av konfabulative konversasjoner, minorrhizoming og affektorium : å klyve inn i verden /$rLotta Johansson. -$g4.:$tFra observasjon mot observa(k)sjon : omd eltakende engasjement og forskertransformering i materielle hendelser /$rAnn Hege Lorvik Waterhouse.-$g5.:$tOm å bli noes talsperson : en kosmopolitisk tilnærming for en praksisnær forskning /$rAgnes Westgaard Bjelkerud.-$tEt slag mot tanken - og fiber mellom fingrene. samtale, samvær og høyttenkning med /$rNinni Sandvik, professor emerita i pedagogikk ved Høgskolen i Østfold./ Ann-Hege Lorvik Waterhouse og Cecilie Ottersland Myhre. -$g6.: Ubehagelige metoder : sansene og kroppene /$rLars Frers.-$g7.:$tHaptiske foto-graferinger som data-bliven og affektive hendelser i tid, rom og materialitet /$rAnn-Hege Lorvik Waterhouse .-$g8.:$tAutoetnografiske ut-viklinger : å skrive uheroiske beretninger om det som skjer /$rAnn-Hege Lorvik Waterhouse .-$g9:$tDet dansende rommet - en performativ studie av dramaturgiske strategier. /$rMaybritt Jensen. -$tÅ gjøre verden med purreløkblomster, værskaller og drager : samtale, samvær og høyttenkning /$rmed Kari Carlsen, professor i forming, design, kunst og håndverk ved Universitetet i Sørøst-Norge. ; Cecilie Ottersland Myhre og Ann-Hege Lorvik Waterhouse. -$g10.:$tÅ strikke statistikk : hvordan statistikk og tall blir affektivt virksomme gjennom håndstrikkede slumretepper /$rMona Christin Nicolaysen. -$g11.:$tFabulerende eksperimenteringer og utvidelser av akademisk skriving. /$rHanne Berit Myrvold. -$g12.:$tForskningsetikkens monstre : om sårbarhet og andregjøring /$rNina Johannesen og Ingvil Førland Hellstrand. -$gForfatterpresentasjon. -$gStikkord *5203 $aI denne antologien skriver forskere frem ulike innganger, metoder og problemstillinger knyttet til barnehageforskningens metodologiske mangfold. Metoder og forskningsspråk utforskes og ut-vikles i møte med ulike teorier i et kvalitativt og post-kvalitativt landskap. Gjennom antologiens ulike tekster ut-vikles tenkning om og med forskningsetikk, observa(k)sjon, forskningens ubehag, a-r-t-ografi, statistikkstrikk, materialdans, pustende plasthester, autoetnografi, foto-grafering, eksperimenterende skriveprosesser og det å bli noes talsperson. Forankret i det filosofen Gilles Deleuze omtaler som en «mindre» forskning, som virker aktivistisk og (po)etisk, ut-vikler antologiens tekster en bevegelig og prosessuell tenkning om metoder og metodologi som utfordrer faste og etablerte forståelser av forskning. Nysgjerrighet, utforskertrang og ønsker om å ut-vikle metoder og metodologiske tenkninger i kollektive nettverk ligger til grunn for arbeidet med antologien. Metoder og metodologi kan tenkes som bevegelige, foranderlige og virksomme på ulike vis i kvalitativ og postkvalitativ forskning, noe som fordrer en eksperimenterende vilje i forskningsarbeid.Målgruppa for antologien er fagfeller, men vi skriver også for master- og bachelorstudenter og alle andre som er opptatt av hvordan forskningens metodologi produserer kunnskap forskjellig.$cForleggeromtale *650 7$aBarnehagar$xForsking$0(NO-OsBA)1144892$2bibbi$9nno$_200106900 *650 7$aBarnehager$0(NO-TrBIB)HUME07947$2humord$_185622500 *650 7$aBarnehager$xForskning$0(NO-OsBA)1144892$2bibbi$9nob$_200107000 *650 7$aForskning$0(NO-TrBIB)HUME01535$2humord$_386210300 *650 7$aForskningsmetoder$0(NO-TrBIB)HUME01493$2humord$_185691800 *650 7$aFørskolebarn$0(NO-TrBIB)HUME07174$2humord$_186206500 *650 7$aKvalitative metoder$0(NO-TrBIB)HUME01496$2humord$_185523700 *650 7$aPedagogisk forskning$0(NO-TrBIB)HUME25035$2humord$_186397700 *7001 $aMyhre, Cecilie Ottersland$d1969-$0(NO-TrBIB)2103434$4edt$4aui$4ctb$4ivr$_209667700 *7001 $aOtterstad, Ann Merete$d1954-$0(NO-TrBIB)90634933$4ive$4dte$_17259400 *7001 $aWaterhouse, Ann-Hege Lorvik$d1971-$0(NO-TrBIB)97044886$4edt$4aui$4ctb$4ivr$_11401100 *71010$aEtikk, metodologi$4aut$_209667800 *85641$3Fulltekst$uhttps://www.nb.no/search?q=oaiid:"oai:nb.bibsys.no:999920378495202202"&mediatype=bøker$yNettbiblioteket$zSøke-URL *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788245035445 *85642$3Miniatyrbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/5/4/9788245035445.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/5/4/9788245035445.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/5/4/9788245035445.jpg$qimage/jpeg *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=2121568$qtext/hrml$nCristin / SIKT-UnIT *85642$afagbokforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.fagbokforlaget.no/Metodologiske-ut-viklinger/I9788245035445$qtext/html$nFagbokforlaget. Bergen *85642$aissuu.com$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://issuu.com/fagbokforlaget/docs/metodologiske_ut-viklinger_9788245035445_?$qapplication/pdf$nissuu.com. - Palo Alto, Calif. *913 $aNorbok$bNB *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920378495202202$b2023-02-19T03:08:57Z$z999920378495202202 ^