
Utenlandspraksis for lærerstudenter : global og interkulturell kompetanse
Klein, Jørgen · Bok · Bokmål · utgitt 2022
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerBiblioteket har ingen eksemplarer av denne tittelen som kan reserveres
Logg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0011859564 *00520250728222446.6 *007ta *008250601s2022 no e 0 nob *00900000cam a22 5c 4500 *019 $bl *020 $a9788215056173$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999921839334502201 *035 $a(NO-DIMO)e58eda52-a386-45aa-8643-2401308ff2da *035 $a(NO-LaBS)16953124(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0661925 *035 $a(NO-OsBAS)150447320 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0661925 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000009579 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000009579 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *0820 $a370.7155$223/nor$qNO-OsBAS *0830 $a370.116$223/nor$qNO-VoHVB *0830 $a370.711$qNO-VoHVB$223/nor *1001 $aKlein, Jørgen$d1967-$0(NO-TrBIB)90776681$4edt$_48153700 *1300 $aUtenlandspraksis for lærerstudenter$_183255000 *24010$aUtenlandspraksis for lærerstudenter$_183255000 *24510$aUtenlandspraksis for lærerstudenter$bglobal og interkulturell kompetanse *250 $a1. utgave *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c2022 *300 $a227 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$g1.:$tGlobal bevissthet og interkulturell kompetanse gjennom studentmobilitet og praksis : introduksjon /$rAne Bergersen, Jørgen Klein og Ann Sylvi Larsen. -$g2.:$tUtenlandspraksis for norske lærerstudenter: kulturmøter i namibiske klasserom /$rJørgen Klein. -$g3.:$tEn analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge$rAne Bergersen og Prisca Bruno Massao.. -$g4.:$tAnalyser av fortellinger fra praksis – norske lærer-studenters erfaringer fra praksisopphold i Zambia /$rAnn Sylvi Larsen. -$g5.:$tIntercultural communication as an important element in student mobility /$rMonica Vattedal and Ane Bergersen. -$g6.:$tZambian collaborators’ perceptions and development of cultural understanding through interaction with Norwegian pre-service teachers /$rKristoffer Humphrey and Tove Grete Lie. -$g7.:$tNorwegian pre-service teachers in Zambian practicum: Their stories embedded in a long-lasting school partnership /$rAudhild Løhre. -$g8.$tBærekraftdidaktikk gjennom internasjonal studentmobilitet – nye perspektiver på bærekraftig utvikling etter tre måneders opphold i det globale sør? /$rAne Bergersen og Vibeke Vågenes. -$tKjente læringsformer på ukjent grunn. Lærerstudenters refleksjon over praksis i Tanzania /$rJacob Meltin. -$g10 .:$tTransformative prosesser gjennom praksis i utlandet – utenlandspraksis som «fjelltur og forstørrelsesglass» /$rTove Leming og Annfrid Rosøy Steele. -$g11.:$t«Du må være i det for å forstå». Profesjonelt lærerarbeid med flyktninger /$rTone Brendløkken og Ragnhild Liland. -$gForfattere *520 $aHvordan kan lærerutdanningen gi kommende lærere kompetanse i å arbeide med globale og flerkulturelle spørsmål, og hvordan kan praksis eller lengre utenlandsopphold fremme studentenes interkulturelle kompetanse og globale bevissthet? Denne antologien belyser disse spørsmålene fra ulike vinkler og ulike fagtradisjoner. Internasjonalisering i lærerutdanningen dreier seg gjerne om internasjonal praksis, og mange lærerutdanningsinstitusjoner har drevet med praksis i det globale sør i ulike varianter gjennom mange år. Bidragene i antologien er alle skrevet av fagansatte ved norske lærerutdanninger, som kommer fra ulike fagfelt som engelsk, norsk, pedagogikk, sosiologi, antropologi og samfunnsgeografi. Dette illustreres ved bruk av forskjellig teoretisk tilnærming, empirisk materiale og ulike analyseteknikker. Alle bidragene har kvalitative tilnærminger, hvor leseren møter både lærerstudentenes stemmer og stemmene til samarbeidspartnere i sør. Kapitlene belyser praksis og utenlandssemestre i Zambia, Namibia, Tanzania og Sør-Afrika. Ett kapittel dreier seg om praksis i en flyktningleir. Antologien reiser også kritiske spørsmål omkring internasjonalisering og hvordan det også innebærer en risiko for nykolonialisme, og at studentene kan se verden gjennom et «turistblikk». Det argumenteres for hvordan dette kan unngås gjennom grundig forberedelse, oppfølging og etterarbeid. Dette er den første antologien som omhandler forskning på praksis og lengre opphold i det globale sør, og den henvender seg til en bred målgruppe: fra politikere og byråkrater som legger til rette for studentmobilitet i høyere utdanning, til forskere, profesjonsutdannere og studenter. For profesjonsutdanninger som i dag har praksis i sør, vil bidragene kunne gi viktig innsikt i forberedelse før, oppfølging underveis og refleksjoner i etterkant av praksisoppholdet. Boka kan leses samlet med ulike teoretiske og metodiske perspektiver på studentmobilitet og praksis i det globale sør, men alle kapitlene er skrevet og fagfellevurdert som selvstendige tekster og kan leses som enkeltstående kapitler. *650 0$aIntercultural communication$0(DLC) sh 85067222$_183255100 *650 0$aStudent teachers$0(DLC)sh 85129288$_183255200 *650 0$aTeachers$xTraining of$0(DLC) sh 85132999$_183255300 *650 5$aZambia$aSør-Afrika$aNamibia$aTanzania$_183255400 *650 7$aKulturforståelse$0(NO-TrBIB)HUME04518$2humord$_185762300 *650 7$aKulturforståelse$0(NO-TrBIB)REAL008862$2noubomn$_185762400 *650 7$aLærerutdanning$0(NO-TrBIB)HUME27346$2humord$_231189100 *650 7$aLærerutdanning$0(NO-TrBIB)REAL006229$2noubomn$_185762600 *650 7$aLæringsmål$0(NO-TrBIB)HUME24421$2humord$_185590000 *650 7$aPraksislæring$0(NO-TrBIB)HUME25203$2humord$_185762700 *650 7$aUtdanningsmål$0(NO-TrBIB)HUME23422$2humord$_185762800 *650 7$aUtvekslingsstudenter$0(NO-TrBIB)HUME23490$2humord$_185762900 *653 0$alærarpraksis$apraksislærarar$astudentutveksling$autanlandspraksis$apraksislærere$alærerpraksis$alærerstudenter$astudentmobilitet$akulturforståing$akulturell kompetanse$_183255500 *7001 $aBergersen, Ane$d1965-$0(NO-TrBIB)90639644$4edt$_17121400 *7001 $aLarsen, Ann Sylvi$d1963-$0(NO-TrBIB)90969790$4edt$_12050100 *758 $iVerksid:$aUtenlandspraksis for lærerstudenter : global og interkulturell kompetanse$051719368-cdba-485e-b7f7-4abdb4364e71$2NO-OsBA *85641$3Fulltekst$uhttps://www.nb.no/search?q=oaiid:"oai:nb.bibsys.no:999920324495102202"$yNettbiblioteket$zSøke-URL *85641$aidunn.no$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.18261/9788215056180-2022$qapplication/pdf .$nUniversitetsforlaget. - Oslo *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215056173 *85642$3Miniatyrbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/3/7/9788215056173.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/3/7/9788215056173.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/3/7/9788215056173.jpg$qimage/jpeg *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/utenlandspraksis-for-laererstudenter$qtext/html$nUniversitetsforlaget. - Oslo *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920324495102202$b2022-09-24T02:05:24Z$z999920324495102202 ^