Hvem får best karakterer, og hvordan kan prestasjonsforskjeller forklares?
Håvard HellandHar overordnet post
Helland, Håvard Artikkel Bokmål utgitt 2013
Helland, Håvard Artikkel Bokmål utgitt 2013
Logg inn for flere valg
*0011058232 *00520190130110139.0 *007ta *008130920s2013 xx# 000 u nob d *00901293caa a2200193 c 4500 *019 $bk *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)991327844244702201 *035 $a(NO-TrBIB)132784424 *035 $a132784424-47bibsys_network *040 $aNO-TrBIB$bnob$ekatreg *1001 $aHelland, Håvard$d1973-$0(NO-TrBIB)97044125$4aut$_14400600 *24510$aHvem får best karakterer, og hvordan kan prestasjonsforskjeller forklares?$cHåvard Helland *260 $c2013 *300 $aS. 65-98 *5050 $aEksempel: Karakterer i videregående. -- Hvordan forklare prestasjonsforskjeller? -- Sosiale forskjeller i evner og kunnskaper? : Kulturteori - den elitistiske grenen. -- Sosiale forskjeller i motivasjon og arbeidsinnsats? : Mestringsforventning og attribusjon ; Forskjeller mellom gutter og jenter? ; Forskjeller mellom majoritet- -og minoritetsgrupper?. -- Betydningen av sosiale forskjeller i omgivelsene : Skjevheter i karaktergiving basert på ikke-faglige forhold? ; Kulturteori - den relativistiske grenen ; Omgivelsene påvirker motivasjon og mestringsforventninger? -- Konklusjon: mange mekanismer og probabilistiske sammenhenger *7730 $aHeggen, Kåre, 1949-$tUtdanningssosiologi$dOslo : Abstrakt forl., cop. 2013$z9788279353485$w991327482824702201 *901 $a80 *999 $aoai:nb.bibsys.no:991327844244702202$b2021-11-01T03:20:19Z$z991327844244702202 ^