
Forventes utgitt en.on.Comp
Læring gennem mad og måltider i grundskolen : teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge
Dorte Ruge, Frøydis Nordgård Vik, Johanna Bjørklund og Sara Frõden (red.)Bok · Dansk · utgitt 2023
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerHenter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012187375 *00520230425101731.0 *007ta *008230405s2023 no a e b 00 0 mul *00906657cam a2200505 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-02-79774-4$cNkr 398.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922126467902201 *035 $a(NO-DIMO)176a6727-751d-4dec-8cf5-83ae24d80ec7 *035 $a(NO-LaBS)20647357(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0682624 *035 $a(NO-OsBAS)150462257 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0682624 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000018054 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000018054 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *041 $adan$aswe$anob *08204$a371.716$223/nor/20230420$qNO-KrUA *1300 $aLæring gennem mad og måltider i grundskolen$_233387800 *24510$aLæring gennem mad og måltider i grundskolen :$bteori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge$cDorte Ruge, Frøydis Nordgård Vik, Johanna Bjørklund og Sara Frõden (red.) *264 1$aOslo$bCappelen Damm akademisk$c2023 *264 4$c© 2023 *300 $a260 sider$billustrasjoner$c24 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *504 $aInneholder bibliografiske referanser *50500$gForord /$rDorte Ruge, Frøydis Nordgård Vik, Johanna Björklund, Sara Frödén.-$gOrdliste. -$gIntroduktion /$rFrøydis Nordgård Vik, Johanna Björklund, Sara Frödén :$g1.1.:$tSkolemad i Københavns Kommune – klimavenlig med fokuspå måltidet som social løftestang /$rAstrid Dahl, Charlotte Seelig og Emil Kiær Lund . -$g1.2.:$tEr ‘LOMA Lokal Mad’ et bidrag til folkesundhed og social innovation? /$rDorte Ruge, Birgit Villebro.-$g1.3 :$tLOMA – køkkenets socialelæringsrum. Hvilken betydning har deltagelse i LOMA forelev fællesskaber i skolen? /$rKristina Holt. -$g1.4.:$tHvordan kan elever på 10-11 årdeltage i tilberedning ogservering af LOMA-skolemad til deres kammerater? et casestudie /$rAnne Thomsen og Dorte Ruge.-$g2.1.:$tFörutsättningar för en trivsamskollunch /$rLinda Berggren, Cecilia Olsson og Maria Waling .-$g2.2.:$tSkolmåltiden som en integreraddel av ämnesundervisningen /$rSara Frödén. -$g2.3.:$tSkolmåltiden i utbildningens demokratiuppdrag /$rJohanna Björklund.-$g3.1.:$tRammefaktorenes påvirkningfor gjennomføring av skolelunsji norske skoler /$rEli Kristin Aadland , Tormod Bjørkkjær.-$g3.2.:$tBetydningen av mat og måltider for læring i grunnskolen /$rTormod Bjørkkjær og Nina Cecilie Øverby.-$g3.3.:$tSkolemåltidet som sosial arena og sosial utjevning /$rFrøydis Nordgård Vik *520 $aHow are school meals organized in the Scandinavian countries? And in what ways can new pedagogical practice lead to better school meal programs for students and a better understanding of the importance, for health and sustainable development, of the food offered through schools? Learning Through Food and Meals in Primary School takes a look at school meal programs in Denmark, Sweden and Norway with the objective of providing educators and teacher-education students an understanding of school meals from public health and nutritional perspectives, as well as a sense of the potential for teaching through school meals. The book is written in Danish, Swedish and Norwegian, and is structured in three parts, presenting new research from each of the three countries. Thematically, the chapters range from studies of different school meal initiatives to analyses of the social, democratic, and pedagogical significance of school meals.Through the different contributions, the book presents both experiences of how teaching through food can be done in a practical sense and an argument for its importance in an overall pedagogical and didactic perspective.The book will be relevant for anyone who is interested in food and meals served in primary schools, such as teachers, researchers, politicians and school administrators.$cSynopsis$9eng *520 $aHvordan er skolemåltiderne organiseret i de skandinaviske lande? Og på hvilken måde kan ny pædagogisk praksis give eleverne et bedre skolemadstilbud og en bedre forståelse af skolemadens betydning for sundhed og bæredygtig udvikling? Læring gennem mad og måltider i grundskolen præsenterer viden om skolemad fra Danmark, Sverige og Norge. Formålet med antologien er at give pædagoger, lærere og studerende indenfor læreruddannelse, folkesundhed og ernæring viden om skolemad, og om hvad læring gennem måltider kan være. Bogen er skrevet på dansk, svensk og norsk. Den er inddelt i tre dele, som præsenterer ny forskning fra hvert enkelt land. Tematisk spænder indholdet fra studier af forskellige skolemadsordninger til forskning i skolemåltidernes sociale, demokratiske og pædagogiske betydning.Gennem de forskellige bidrag præsenterer bogen både erfaringer med, hvordan læring gennem skolemåltider kan foregå i praksis, og en begrundelse for, hvorfor dette er vigtigt i et helhedsorienteret pædagogisk og didaktisk perspektiv. Bogen er relevant for alle, som er optaget af mad og skolemåltider i grundskolen, herunder lærere, forskere, politikere, skoleledere og rektorer.$cSammendrag$9dan *650 0$aSchool children$xFood$0(DLC) sh 85118299>$_233588200 *650 2$aSkolemåltid$2bibbi$9nob$_233588300 *653 0$askolemat$askolemåltid$amatservering$askolen$aLOMA$alokal mat$alunch$alunsj$askolelunsj$amat$amåltid$alæring$asosial arena$asosial utjevning$_233447600 *7001 $aBjörklund, Johanna$0(NO-TrBIB)9057903$4edt$_233447700 *7001 $aFrödén, Sara$d1973-$0(NO-TrBIB)1678691874618$4edt$_233447800 *7001 $aRuge, Dorte$0(NO-TrBIB)1678691874616$4edt$_233447900 *7001 $aVik, Frøydis Nordgård$d1966-$0(NO-TrBIB)14014165$4edt$_90718200 *70012$aVik, Frøydis Nordgård$d1966-$0(NO-TrBIB)14014165$tSkolemåltidet som sosial arena og sosial utjevning$_90718200 *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/1490dfc8-e8b1-4ac5-8bd8-d946ab1b0868/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/1490dfc8-e8b1-4ac5-8bd8-d946ab1b0868/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000018054$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$aCappelen Damm NOASP$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.23865/noasp.182$qapplication/pdf$nCappelen Damm NOASP. - Oslo *85641$uhttps://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/182$aCappelen Damm NOASP$3Fulltekst$qapplication/pdf$nCappelen Damm NOASP. - Oslo *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202797744 *961 $a225$9local *991 $aComponent parts *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920395501102202$b2023-04-20T02:08:26Z$z999920395501102202 ^